Softwarebranchen har hen over sommeren rapporteret gode vækstrater i takt med, at mange virksomheder er begyndt at investere igen efter den seneste økonomiske krise. Selvom SAP ikke leverede tocifret vækst i omsætningen for første halvår, så hævede selskabet dog forventningerne for hele 2010 til en omsætningsvækst på mellem seks og otte procent - i den høje ende af de tidligere lovede fire til otte procent.
Men glæden kan blive kort. For sorte skyer trækker sig sammen og truer med at give verdensøkonomien et såkaldt double dip eller en ny økonomisk nedtur, inden verden er kommet sig helt over den sidste.
Men uanset konjunkturudsigterne, er kursen sat for SAP. Jim Hagemann Snabe understreger igen og igen, at det er innovation, der skal drive udviklingen og dermed hovedsageligt organisk vækst.
"Vi køber op for at få en kategori en gang imellem. Vi køber ikke op for at konsolidere i en kategori - vi køber op for at udvikle," siger Jim Hagemann Snabe.
Her bruger han de to seneste store opkøb som eksempler. Mest aktuelt er købet af Sybase i foråret.
"Mobile løsninger er et godt eksempel på et område, hvor innovation kan skabe vækst. Købet af Sybase er vigtigt i den sammenhæng," forklarer han.
I 2007 købte SAP leverandøren af business intelligence, Business Objects. Det har givet selskabet et markant salg af business intelligence og nye kunder og brugere.
Som under denne sommers verdensmesterskab i bådtypen 505 i Kaløvig Havn: I samarbejde med ACTIVE Institute ved Århus Universitet leverede SAP en løsning, der kombinerer 3D-teknologi og business intelligence, så sejladserne i konkurrencen kan følges online og dermed gøre det nemmere for sejlerne at lægge strategi, og publikum at følge med.
CEO-duoen vil både skaffe SAP flere kunder og brugere. I 2015 er målet, at en milliard brugere kan anvende SAP, hvad enten det er direkte eller indirekte.
Mobile løsninger skal give flere brugere
I dag sætter SAP selv antallet af brugere til 35 millioner, og antallet af kunder nåede i sidste kvartal over 100.000. Det er netop mobile løsninger og business intelligence, der skal skabe en vækst i antallet af brugere, der anvender SAP, selvom det er indirekte.
I 2009 omsatte SAP for 10,6 milliarder euro. Overskuddet var på 2,6 milliarder euro.
19 procent af omsætningen blev skabt i Tyskland, 34 procent i resten af Europa, Mellemøsten og Afrika og 25 procent i USA.
Farvel til 300 chefer
Det var ikke kun kunderne, der var begyndt at miste tilliden til SAP for et års tid siden. Den dårlige stemning havde spredt sig langt ud blandt de knapt 50.000 medarbejdere.
"Vi har allerede gennemført store forandringer i organisationen," fortæller Jim Hagemann Snabe.
"Jeg tror på et stærkt ledelsesteam og ikke på stjerner. Og derfor bruger jeg heller ikke meget tid på hverken sponsorship eller interviews."
"Topchefen skal udstikke linjerne og lade medarbejderne træffe beslutninger. I stedet for at rapportere skal både ledere og medarbejdere skabe."
På den måde blive ledelsens rolle ifølge Jim Hagemann Snabe at sikre tydelige rammer. Men SAP var blevet noget bureaukratisk i takt med væksten, mener han.
"I udviklingen har vi fjernet to ledelseslag med 300 chefer, hvor der før var 1.000 chefer til at lede 14.000 udviklere. De er ikke blevet fyret, men er kommet med i den mere fagspecifikke karriereudvikling, hvor man ikke nødvendigvis er menneskeleder."
"Men vi har bevist, at vi tror på team af 10, der skal træffe beslutninger selv - og sammen med kunderne naturligvis. Men jeg har sjældent fået så positiv feedback fra medarbejderne, som de seneste måneder," siger Jim Hagemann Snabe.