Computerworld News Service: Nyhedsbureauet Xinhua rapporterer, at et joint venture med China Mobile sigter efter at opbygge en søgemaskine til Kina og udvikle andre forretningsområder relateret til internettet, udgivelse og annoncering.
"Søgemaskiner, som har stærke egenskaber til at integrere information, spiller en i stigende grad vigtig rolle i udbredelsen af information og til at påvirke den offentlige mening," er Xinhuas vice president, Zhou Xisheng, blevet citeret for at sige.
Dette partnerskab vil hjælpe Kina til "at sikre sin informationssikkerhed og til at fremme den robuste, sunde og velordnede udvikling af Kinas nye mediebranche," siger han.
Kinas søgemarked er domineret af den kinesiske virksomhed Baidu, som ifølge Analysys International sidder på 70 procent af markedet. Google indtager andenpladsen med en andel på 24,2 procent.
Det står ikke klart, om det nyligt offentliggjorte joint venture retter sig mod desktop- eller mobilsøgning. Projektet har muligvis blot til formål at levere mobile søgninger på Xinhuas indhold, vurderer Liu Ning, der er analytiker hos konsulentbureauet BDA.
Hvis det er til desktop-søgning, "så tror jeg ikke, at de har nogen særligt stærke ressourcer, der kan gøre dem i stand til at konkurrere med en førende spiller som Baidu eller Google," tilføjer han.
De to virksomheder kalder deres joint venture "Search Engine New Media International Communications Co."
Oversat af Thomas Bøndergaard