Videokonference? Miljøhensyn? Spare tid og penge? Ellers tak.
Sådan ser virkeligheden stadig ud i det europæiske erhvervsliv, hvor cheferne i stor stil undlader at benytte teknologien til at spare på forretningsrejserne.
Hewlett-Packard, der i lighed med flere andre it-producenter, satser på at sælge udstyr til videokonferencer, har foretaget en undersøgelse om rejsevaner blandt topchefer i 300 virksomheder i England, Frankrig og Tyskland.
Den viser, at potentialet for at bruge videokonferencer, som et billigere og mere miljøvenligt alternativ til flyrejser, langt fra udnyttes.
Især er de britiske og tyske chefer upåvirket af både klima og krise, når de skal til møder i udlandet. Blandt dem flyver 70 procent af cheferne stadig på business class eller første klasse.
Kun henholdsvis 19 og 13 procent af de engelske og tyske chefer flyver på økonomiklasse. Til sammenligning flyver franskmændene for 34 procents vedkommende på økonomiklasse.
Askeskyen som øjenåbner
HP's undersøgelse viser også, at hver anden virksomhed i dag sjældent eller aldrig benytter sig af videokonferencer, når chefen skal mødes med samarbejdspartnere eller kunder i udlandet.
Det er dog ikke kun chefen, der bruger tid på forretningsrejserne. Således går 17 procent af chef-assistenters tid med at planlægge og bestille flyrejser.
Ifølge Jonas Dalsgaard, som er direktør for HP's danske netværksforretning, har den islandske askesky været med til at øge interessen for moderne kommunikationsteknologier som alternativ til de dyre forretningsrejser.
"Da askekrisen var på sit højeste, kunne vi også i Danmark mærke en forøget interesse for videokonferencer som alternativer til forretningsrejser. Virksomhederne har indset, at forretningsrejser både kræver tid og penge, og at møderne i mange tilfælde lige så godt kan afholdes via videokonferencer, hvor deltagerne undgår lufthavns sikkerhedscheck, taxaer og hotelbestillinger og stadig har mulighed for at aflæse kropssprog under møder."