ComputerViews: Det er menneskeligt at fejle og tilladt at blive klogere. Alligevel er det sidste, en it-virksomhed ønsker, nok at skulle indrømme i fuld offentlighed, at et nyt produkt har fejlet.
Det er præcis, hvad Apple og Google - virksomheder der ellers (næsten) kan gå på vandet - har måttet gøre hen over sommeren. Smerten i form af vrede kunder og et image-knæk har dog været forskellig.
Værst er det gået ud over Apple, der med udgangspunkt i en klippestærk økonomi og verdens mest velsmurte PR-maskine, i de senere år har befundet sig i en popularitets-liga helt for sig.
Så meget mere ondt gjorde det, da snakken om antenne-problemerne i den nye iPhone 4 begyndte i juni.
I første omgang valgte Apple-direktør Steve Jobs at afvise snakken om antenne-problemerne med en bortforklaring om, at problemerne kun opstår, hvis man "holder telefonen forkert".
Det kontroversielle design, hvor antennen omkranser selve telefonen i form af et metalbånd, har dog haft den den konsekvens, at Apple er blevet sagsøgt af utilfredse kunder, og kort tid efter valgte selskabet at komme med en officiel udtalelse, der blandt andet forklarede, at problemerne ikke var unikke for Apples produkt, og at man netop havde fundet ud af, at der var tale om en software-fejl.
"For det første vil et bestemte greb på stort set enhver mobiltelefon reducere dens modtagelse med en eller flere "streger". Det gælder iPhone 4, iPhone 3GS og mange Droid-, Nokia- og RIM-telefoner," skrev Apple blandt andet.
Erkender indirekte problemer
Det stoppede dog ikke kritikken fra de utilfredse Apple-brugere, og kort tid efter var Apple nødsaget til at tilbyde alle iPhone 4-kunder et gratis etui til telefonen som et plaster på såret - og formentlig en måde at hindre signal-problemerne på, fordi man dermed ikke kan komme til at holde telefonen "forkert."
iPhone 4-skandalen nåede sin foreløbige kulmination i denne uge, da den ansvarlige Apple-chef, Mark Papermaster, forlod selskabet efter blot 16 måneder.
Apple har ikke offentligt indrømmet, at der var tale om en fyring, men det er svært at opfatte det anderledes, når Papermaster hos sin tidligere arbejdsgiver, IBM, var ansat i hele 25 år, og altså ikke ligefrem plejer at skifte job i tide og utide.
Tilbage står et billede af et ellers så succesfuldt æble-firma, der har afvist, at der skulle være tale om alvorlige problemer med iPhone 4, men som samtidig indirekte har erkendt, at kritikken ikke var helt hen i vejret ved at tilbyde kunderne et gratis etui - og som har skilt sig af med den ansvarlige chef.
Google reddes af beta-ånd
I Google-land har man også måttet erkende, at allerede lancerede produkter slet ikke fungerede efter hensigten. Det drejer sig først og fremmest om det stort anlagte Google Wave, der i foråret 2009 blev lanceret som e-mailens afløser og det helt store bud på fremtidens måde at kommunikere på online.
Men selvom det rent teknisk så lækkert ud, da udviklerne bag Wave - ikke mindst de danske Google-brødre Jens og Lars Eilstrup Rasmussen - præsenterede de mange smarte og nyskabende Wave-features, og selvom nyhedens interesse var så stor, at der var rift om at komme til at teste kommunikations-platformen, så blev det aldrig rigtig nogen succes for Google.
I første omgang var det anmeldelserne af Wave, der var noget negative, og siden måtte Google sande, at der simpelthen ikke var nok brugere, der kunne se ideen med Wave.
Det fik i sidste uge søgegiganten til at skrotte Wave.
"Wave har lært os en masse..."
Det interessante er, at dødsstødet til Wave slet ikke har fået samme opmærksomhed som Apples problemer med iPhone 4.
Googles mange nye produkter opfattes nemlig generelt som beta-produkter, og derfor er sårene efter de ikke-succesfulde produkter heller ikke nær så dybe som hos mange andre virksomheder.
"Wave har lært os en masse, og vi er stolte af teamet for de måder, som det har rykket grænser inden for it-videnskab på. Vi er spændte på, hvad de udvikler næste gang, efterhånden som vi fortsætter med at skabe innovation med potentialet til at forbedre teknologi og internettet," skrev Google blandt andet i et kort blogindlæg om Wave.
På samme måde er det bemærkelsesværdigt så lidt opmærksomhed, det har fået, at Googles ellers meget omtalte smartphone Nexus One nu også får dødsstødet på grund af dårlige salgstal.
Opfattelsen af Google som en innovativ virksomhed i evig beta-mode ser ud til at have reddet selskabet for en del af den negative omtale, der har ramt Apple, der traditionelt forsøger at markedsføre nye produkter som alt andet end beta-versioner, men derimod som fuldstændig gennemtænkte og veldesignede produkter.
Interessant er det også, at Googles ærkerival, Microsoft, har ladet sig kraftigt inspirere, og nu anvender beta-skiltet på Bing-søgemaskinen, der også læner sig op ad en fiasko.