Artikel top billede

AOL: "Vi har et stort fucking problem"

Det amerikanske internet-firma AOL erkender, at det lige nu er i store problemer. Selv et meget skuffende kvartals-regnskab kan dog ikke få topchefen ud af fatning.

Den engang så store internet-virksomhed AOL (America Online) har ifølge eget udsagn et stort problem i modsætning til eksempelvis Yahoo, der ikke vil indrømme sin benhårde kamp med at hive reklamemillionerne ombord på skuden til de tidligere så velbjærgede aktionærer.

Det mener AOL's chef for mobil-og internetforretningen, Brad Garlinghouse, som også har siddet i topledelsen hos Yahoo.

"Det første skridt mod at løse et problem er at erkende, at man har et problem," sagde Brad Garlinghouse ifølge Cnet.com på sidste uges computerkonference Supernova.

Skuffende regnskab

Og selv om AOL erkender sine problemer, har Brad Garlinghouse sammen med de andre AOL-topbosser alligevel et stykke vej til også at løse dem.

For indtægterne fosser ud af pengekassen, viser selskabets seneste kvartalsregnskab med en omsætning på 3,3 milliarder kroner.

Den omsætning er 26 procent lavere end sidste kvartal, hvor omsætningen lå 23 procent lavere end første kvartal i 2009.

Det nyeste kvartals-regnskab skuffer da også Wall Street-analytikerne, som forventede en kvartals-omsætning omkring 100 millioner kroner højere.

Til at forsøde kvartalsregnskabet har AOL ellers solgt bygninger i Europa og ikke mindst netværkssitet Bebo, som selskabet købte for blot to år siden for 4,2 milliarder kroner.

Derudover har AOL også afhændet chat-programmet ICQ og rejsesitet Kayak.

Optimistisk topchef

Selvom flere store forretningsområder som eksempelvis det amerikanske reklamemarked er i fald år efter år hos AOL, bevarer selskabets topboss Tim Armstrong dog roen.

"I andet kvartal har vi fortsat forsøgt vores bestræbelser på succesfuldt at få AOL frem til vækst, og selskabet bliver raskere hver eneste dag. Selv om vi har meget vigtigere mål med AOL i fremtiden, så er vi glade for kvartalets interne og eksterne trends," lyder kommentaren til regnskabet fra Tim Armstrong ifølge Cnet.com.

AOL var ellers et af de selskaber, der surfede højest på dotcom-bølgen, da det i 2000 købte film- og tv-koncernen Time Warner for 1.285 milliarder kroner eller 1,3 billion kroner.

Det gigantiske køb på 1.285.000.000.000 kroner blev på mange måder startskuddet til dotcom-boblens bristepunkt, og en måned efter storindkøbet røg aktien da også ned med en tredjedel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere