Artikel top billede

Online-spil er mere populære end e-mails

En ny undersøgesle viser, at amerikanere bruger mere tid på computerspil end emails, når de er på nettet. I Danmark ser billedet lidt anderledes ud.

Den gang, da det sagde "biib drrruuut, brr… brrr… biiiib biiib," når man ringede op til sin internetudbyder hjemme fra dagligstuen, var formålet med støjen som oftest at tjekke sin email.

Snabelaet var i disse år et symbol på det nye og spændende internet, som gjorde det muligt at sende skriftlige hilsner jorden rundt uden at købe frimærke og besøge det nærmeste posthus eller en postkasse.

Sådan er det ikke helt mere.

Blandt andet har udbredelsen af bredbåndsforbindelser medvirket til, at folk i dag bruger internettet til stort set hvad som helst.

I USA er emailen faktisk gledet helt ned på en tredjeplads over, hvad folk bruger deres tid på, når de er på nettet. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet The Nielsen Company netop har offentliggjort.

Heraf fremgår det, at den tid, amerikanerne bruger på e-mails, er faldet med 28 procent i løbet af det seneste år. Således bruger storebroderfolket på den anden side af Atlanten samlet set 329 millioner timer på e-mails om måneden. Det svarer til 8,3 procent af den samlede tid, amerikanerne er online.

I stedet har online-spil overtaget andenpladsen, og i dag bruger amerikanerne sammenlagt 407 millioner timer hver måned på online-spil, hvilket svarer til 10,2 procent af det samlede tidsforbrug.

Sociale netværk fylder mest

Det er dog ingenting i forhold til, hvor meget tid amerikanerne bruger på at twitte og opdatere statusmeddelelser på eksempelvis Facebook.

I hvert fald viser undersøgelsen, at sociale netværk er den aktivitet, der suverænt indtager førstepladsen for tidsforbrug på internettet.

Hele 906 millioner timer hver måned fordriver amerikanerne med at rode rundt på Twitter, Facebook, LinkedIn og andre sociale tjenester. Det svarer til 22,7 procent af det samlede tidsforbrug, og det er en stigning på 43 procent i forhold til i 2009.

Danskere spiller mindre

Meget tyder på, at danskernes spillelidenskab nok ikke er helt så udbredt som amerikanernes.

En undersøgelse, som er blevet til i forbindelse med forskningsprojektet Offentlighedens Nye Grænseflader, viser nemlig, at kun 25 procent af den danske befolkning spiller spil på internettet, mens 80 procent sender e-mails.

Professor Niels Ole Finnemann, der står i spidsen for projektet og til dagligt er leder af Center for Internetforskning på Aarhus Universitet, understreger dog, at undersøgelsen ikke tager højde for, hvor meget tid der bruges på de forskellige aktiviteter.

"E-mails er jo velegnede til kortere meddelelser, som man ikke nødvendigvis bruger særligt meget tid på, hvorimod online-spil holder folk beskæftiget i længere tid ad gangen," siger Niels Ole Finnemann.

Professoren mener desuden, at en del af forklaringen på, hvorfor folk bruger mindre tid på e-mails, kan findes i udbredelsen af de sociale netværk.

"Især unge mennesker bruger de sociale netværk, og sender sms'er i stedet for e-mails. Derfor virker det også meget naturligt, at der er her, de lægger deres tid," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere