Danskerne er vilde med internethandel.
Omsætningen på Dankort-betalinger på nettet er steget med hele 42,1 procent i første halvår 2010 sammenlignet med samme periode sidste år.
Samtidig er det hele den danske befolkning, der er kommet med på e-handels vognen, viser en ny analyse fra Dansk e-handelsanalyse, som FDIH står bag i samarbejde med PBS og Post Danmark.
Analysen viser, at der en forholdsvis jævn fordeling på tværs af køn, alder og indkomst hos de danske e-handlende.
"Den her analyse viser, at internettet er for alle, og det er vi selvfølgelige glade for," siger Annette Falberg, der er administrerende direktør i FDIH.
Ældre storshopper
Selvom der stadig er flere unge end ældre, der e-handler, så går de ældre til den, når de først kommer i gang.
Således er det 13 procent af de ældre over 65 år, der handler 11 gange eller mere om måneden. For de 18 til 34 årige er det tal kun fire procent.
"Før i tiden var internethandel stadig for de unge og trendsættere, sådan er det ikke længere. 65+ er for alvor kommet med på vognen, og det er jo fantastisk," siger Annette Falberg.
Derfor synes hun også, at virksomheder, der har ældre i målgruppen, bør overveje nettet, hvis ikke allerede de har en internetbutik.
"De ældre er i den grad klar til nettet, og det er der helt sikkert nogen, der skal tage det med i deres markedsførings- og udviklingsbetragtninger," siger Annette Falberg.
Hun nævner, at populære varer hos de ældre blandt andet er bøger, rejser og billetter til forskellige arrangementer.
De fysiske butikker går på nettet
Annette Falberg tror, at den store stigning i internethandlen blandt andet skyldes, at mange virksomheder, som danskerne kender fra den fysiske verden, er kommet på nettet.
"Når butikkerne er kendt fra den virkelige verden, giver det brugerne en større grad af tryghed," forklarer Annette Falberg.
Det er heller ikke længere nogen helt uvæsentlig del af den samlede omsætning, som stammer fra internethandel.
Således kommer 10 procent af den samlede omsætning på Dankortet fra handler på nettet.