Atea Danmarks halvårsregnskab nåede en omsætningsfremgang på 7,7 procent i forhold til samme periode sidste år med en omsætning, der lander på 1.284,5 millioner kroner.
Produktforretningen er vokset med 8,9 procent i forhold til samme periode sidste år, hvilket bringer tilfredshed hos Atea-bossen, der begynder at ånde lettet op efter finanskrisen.
"Udviklingen går i den rigtige retning for Atea Danmark, men vi kan dog stadig mærke efterdønningerne fra finanskrisen. Omsætningen stiger støt, og især produktsalget inden for hardware viser flot fremgang på 18,4 procent i forhold til samme periode sidste år. Og det er især tilfredsstillende i et marked, hvor IDC' prognose for hardwaremarkedet i 2010 spår en fremgang på 1,8 procent," siger administrerende direktør Peter Trans, Atea Danmark.
Der er dog også en dråbe malurt i bægeret.
Serviceforretningen har nemlig oplevet en tilbagegang i forhold til andet kvartal 2009, hvilket direktøren forklarer således:
"Vi har mange projekter, som er blevet skubbet til tredje kvartal 2010, og afmatningen i byggebranchen rammer vores fiberforretning. Det kan naturligvis ses i regnskabet for serviceforretningen. Men ordrebøgerne gør, at vi er fortrøstningsfulde, vi får travlt i resten af 2010. Alt i alt har vi grund til at være optimistiske, og vi når vores mål for hele 2010,"siger Peter Trans.
Samlet regnskab
Den samlede Atea-koncern har i den forgangne periode leveret et resultat, hvor omsætningen er steget med 6,8 procent til 4.042,4 millioner norske kroner, hvilket svarer til 3.800 millioner danske.
EBITDA, der er et udtryk for et selskabs driftsresultat før renter, skat og afskrivninger på driftsaktiviteter og goodwill, er steget med 13,1 procent i forhold til samme periode sidste år, og ender på 124 millioner danske kroner.
I perioden har Atea opkøbt tre firmaer. Det er Dropzone i Norge, Impact Europes datterselskaber i Sverige og Norge samt Portal AB i Sverige.
En detaljeret oversigt over resultaterne kan finde på Ateas websted.