Artikel top billede

Foto: Wynand van Niekerk

Tinglysning-bestyrelse scorer 1,3 million i honorar

I 2009, hvor den digitale tinglysningsskandale brød ud i lys luge, fik bestyrelsen for Domstolsstyrelsen tilsammen 1,3 million kroner i honorar.

Mens bestyrelsen for Domstolsstyrelsen er karrig med oplysninger om deres mulige kendskab op til tinglysnings-skandalen, så har man valgt at udlevere oplysninger om bestyrelsens honorarer.

Det sker, efter at Computerworld har bedt om aktindsigt.

Bestyrelsesformand og Højesteretsdommer Niels Grubbe, der forsvarede sin direktørs bonus på 265.000 kroner, fik i 2009 udbetalt 254.111 kroner i honorar for bestyrelsesarbejdet.

Det var i 2009, at frustrationerne var størst blandt huskøbere, advokater og andre, der skulle bruge det nye it-system.

Siden har beregninger vist, at op imod en milliard kroner er gået tabt.

Forhøjet 57.529 kroner

I 2007 var formandens honorar 196.582 kroner, frem til . 2009 med i alt 57.529 kroner.

Forhøjelsen af honoraret i 2008 skyldes ifølge Domstolsstyrelsen formandens internationale engagement.

"Formanden har siden 2008 repræsenteret Domstolsstyrelsen i ENCJ's Steering Committee (bestyrelse) og har desuden været medlem af - og formand for arbejdsgrupper om Quality Management, Transparency og Access to Justice," lyder det i afgørelsen om aktindsigt, som Computerworld har modtaget.

Næstformanden fik 122.528 kroner. Og de øvrige ni medlemmer fik 104.162 kroner i honorar.

I alt udgjorde bestyrelseshonorarerne i 2009 1,3 million kroner.

I aktindsigtsafgørelsen sendt til Computerworld pointerer Domstolsstyrelsen, at honorarerne er godkendt af Justitsministeriet.

Seks ordinære møder

Ifølge styrelsen har bestyrelsen i 2009 afholdt seks ordinære bestyrelsesmøder samt et udvidet møde over to dage.

Men styrelsen pointerer, at der er flere andre opgaver for medlemmerne af bestyrelsen.

"Eksempelvis modtager bestyrelsen løbende
beslutningsforslag og høringer på skriftligt grundlag, skriftlige orienteringer om status på relevante projekter, opgaver og tiltag inden for Domstolenes område," skriver styrelsen.

Ligesom bestyrelsesmedlemmer har "deltaget i faglige arrangementer, embedsbesøg og Dommerforeningens regionsmøder".

Formanden for bestyrelsen har deltaget i væsentlig flere møder end de øvrige medlemmer og haft ekstra meget arbejde grundet sine udenlandske forpligtelser, oplyser styrelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren