Flere af de 16 kommuner, der er involveret i en ny sag om manglende udbud af kommunale systemer, forklarer sig med, at der er få leverandører på området, hvorfor de ikke mener, de skulle i udbud.
I stedet valgt de at give ordren direkte til den store danske kommuneleverandør KMD, der lå inde med det specielt udviklede KMD Opera på hylderne.
Blandt andet oplyser Nyborg Kommune, at den har en it-jobcenterløsning fra KMD, som ikke har været i udbud.
Du kan læse alle de involverede kommuners forklaringer her.
Kun to systemer på markedet
"Da der kun var to systemer på markedet, vurderede vi på daværende tidspunkt, at vi ikke ville lave egentligt udbud," skriver juridisk konsulent Christine Stæhr Andersen fra Nyborg Kommune til Computerworld.
Hun oplyser, at "begge leverandører fremviste deres systemer for direktører og daværende chefer for Jobcenter og ydelseskontor, ligesom der var medarbejdere med i vurderingen."
Også i Hedensted Kommune henholder man sig til, at man spurgte to leverandører, men altså ikke afholdte et egentligt udbud. Her havde den fire-årige kontrakt iøvrigt en årlig driftsudgift på 475.000 kroner.
"Systemet blev efter en demonstration af såvel Medialogic som KMD valgt. Begrundelsen for det manglende udbud er, at det blev demonstreret af mere end 1 firma - og dermed blev begge løsninger på markedet overvejet," skriver Kommune i et svar til Computerworld.
Også Slagelse Kommune henholder sig til, at man har vurderet en anden løsning.
"Løsningen er dog blevet vurderet i forhold til det eneste reelle alternativ, der på daværende tidspunkt vurderedes at være på markedet, nemlig Kommuneinformations Workbase. Denne løsning blev fravalgt, primært på grund af funktionaliteten."
"Eksempelvis var der på vurderingstidspunktet ikke 100 procent integration til KMD-Aktiv, der er et andet "kernesystem", der bruges til at t-understøtte serviceringen af borgerne indenfor den kommunale borgerservice," skriver kommunen til Computerworld.
I Egedal Kommune vurderer man omkring tidspunktet for kommunesammenlægningen, at der kun var én leverandør, der kunne klare opgaven.
"Egedal kommune valgte i forbindelse med kommunesammenlægningen i 2007 at indgå en aftale med KMD om jobcenterløsning Opera, der på det tidspunkt var det eneste bud på en it-løsning, der kunne favne de opgaver og det kontrol- og måleapparat omkring indsats og udgiftsrefusioner, staten lagde som forudsætning for opgaveløsningen," skriver it-chef Jørgen Kristensen fra kommunen til Computerworld.
Jørgen Kristensen, der i øvrigt er formand for Foreningen af Kommunale It-chefer, oplyser, at kommunen betalte 233.000 kroner for 2007 og 426.000 kroner de efterfølgende år frem til 2011.
"Udpeget som pilotjobcenter"
I Skanderborg Kommune har man heller ikke været i udbud med sin anskaffelse af en it-jobcenterløsning.
"Skanderborg Kommune var udpeget som pilotjobcenter sammen med 13 andre kommuner, og det var et krav, at der blev anvendt it-understøttelse i sagsbehandlingen af både de forsikrede og ikke forsikrede," lyder forklaringen fra kommunen.
Økonomichef Jørn Prætorius fra kommunen oplyser, at man i foråret 2007 indbød, "de to eneste udbydere på markedet, KMD og Medialogic til at komme med tilbud på deres løsninger".
"Ingen af løsningerne var fuld funktionsklare, men ud fra de funktionaliteter, der var, og de planer de havde til udvikling blev KMD's system til en fælles jobcenterløsning valgt," skriver han til Computerworld.
Skanderborg Kommune indgik en partnerskabsaftale med KMD, hvor det var kommunens forpligtigelse at teste de tre kommende versioner af KMD Opera.
Du kan læse alle de involverede kommuners forklaringer her.