Computerworld News Service: Google har indgået en aftale om at købe ITA Software, der producerer informationssystemer til luftfartsindustrien, og hvis kunder inkluderer store flyselskaber og online-rejsebureauer.
Google vil betale 4,17 milliarder kroner for softwareleverandøren, offentliggjorde de to virksomheder torsdag.
Google har planer om at anvende ITA's software til at forbedre, hvordan man kan finde information om flyrejser på nettet ved hjælp af Googles søgetjenester, skriver Google i en pressemeddelelse.
Søgninger på rejseinformation udgør en væsentlig del af søgningerne på Google, så virksomheden ønsker at forbedre sin teknologi på området, som er moden til innovation, fortæller chefer fra Google og ITA under et pressemøde.
"Rejser er et af de sværeste søgningsproblemer, der findes, både i forhold til hvordan brugerne foretrækker at udtrykke deres søge-forespørgsler og i forhold til de data, den præcision og den hastighed, der er behov for til at levere de typer af resultater, som folk søger efter," siger Marissa Mayers, der er Googles vice president for søgeprodukter og brugeroplevelse.
Jeremy Wertheimer, der er direktør for ITA, fortæller, at den 500 mand store virksomhed har været beskæftiget med markedet for online-rejseinformation fra begyndelsen og ser frem til at udnytte Googles ressourcer til yderligere at udvikle og raffinere sin software.
"Vi er stolte af, hvad vi har opnået. Selvom vi er kommet langt, så føler vi, at der stadig er meget mere, vi kan gøre for at forbedre online-markedet for rejseinformation," siger han.
Mere end halvdelen af alle flybilletter købes online, hvilket gør dette til en meget stor forretning, men brugeroplevelsen er ikke, hvad den kunne være, hvilket påvirker ikke kun forbrugerne men også flyselskaberne og rejsebureauerne, siger Googles koncernchef, Eric Schmith. I dag er forbrugerne ofte nødt til at besøge adskillige websites for at finde den bedste handel, som konstant ændrer sig, fortæller han.
"Luftfart og onlinesøgning udgør en perfekt mulighed for mere innovation, mere investering" samt for mere konkurrence, siger Schmith.
Risiko for at konkurrenterne siger fra
ITA, der blev stiftet i 1996, tæller blandt sine kunder American Airlines, Continental Airlines, Kayak, Orbitz, Southwest Airlines, TripAdvisor, United Airlines, US Airways, Virgin Atlantic Airways og Microsofts søgemaskine, Bing.
Google vil "overholde alle eksisterende aftaler," som ITA har på plads, og planlægger at tilføje nye partnere.
Det er dog alligevel muligt, at konkurrenter og statslige myndigheder vil gøre indsigelse mod Googles opkøb af ITA, hvis teknologi er en vital komponent af de systemer, som mange online-rejsebureauer og luftfartsselskaber benytter, påpeger brancheanalytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.
"Der kunne opstå en bekymring om, at Google vil kontrollere et aktiv, der er kritisk for driften af en større industri," forklarer Sterling.
QPX-teknologien fra ITA er designet til at organisere data såsom tidsplaner, tilgængelighed af flyrejser og billetpriser. Det bliver "en stor udviklingsmæssig udfordring" at skabe en bedre brugeroplevelse, siger Schmidt.
"Vi vil bygge nye søgeværktøjer relateret til flyrejser med fokus på slutbrugeren, og disse værktøjer vil gøre det muligt at søge på flyrejser, sammenligne valgmuligheder og priser og al den slags, og meget hurtigt få dig videre til et site, hvor du kan købe din billet," forklarer han.
For at forbedre brugeroplevelsen, skal Google så udførligt som muligt indsamle al flyrejseinformation, siger Sterling. Et stort problem lige nu er, at brugerne er nødt til at besøge flere forskellige websites for at få et mere komplet billede af priser, tidsplaner og andre variabler, siger han.
At give slutbrugerne en bedre søgeoplevelse vil betyde højere websitetrafik og bedre salgstal for online-rejsebureauer og luftfartsselskaber, siger Schmidt, der tilføjer, at Google er sikker på, at USA's myndigheder vil godkende aftalen.
Google og ITA giver ingen specifikke detaljer angående, hvilke nye produkter eller services Google kan tænkes at udvikle med ITA's teknologi, så det står endnu ikke klart, hvor stor en konkurrencemæssig trussel opkøbet vil repræsentere for andre spillere i branchen heriblandt ITA's eksisterende kunder.
Oversat af Thomas Bøndergaard