Computerworld News Service: Apples midlertidige løsning af et synkroniserings-problem mellem iOS 4 og Exchange kan forbedre ydeevnen for visse brugere, men der er behov for en mere komplet tilgang for at løse problemet helt, vurderer en ekspert torsdag. En sådan løsning kan dog være på vej.
Apple offentliggjorde en workaround tidligere på ugen. Men Apple arbejder ifølge et blogindlæg fra Microsoft tilsyneladende på en mere komplet løsning.
"Apple har forsikret os, at der arbejdes på en løsning, selvom de ikke har oplyst nogen tidshorisont for udgivelsen af denne rettelse," skriver senior teknisk produktchef hos Microsoft Adam Glick i et blogindlæg torsdag.
Apple har ikke umiddelbart svaret på en henvendelse om yderligere detaljer om en mulig rettelse.
Kort efter iPhone 4 og det opdaterede styresystem kom i handlen, begyndte brugerne at klage over problemer med synkronisering af deres Exchange-konti. Apples workaround kan hjælpe, ved at den forlænger den tid, som telefonen forsøger at forbinde til en Exchange-server, fortæller Lee Dumas, der er direktør for arkitektur hos Azaleos, der tilbyder managed Exchange-services.
Selvom timeout'en oprindeligt var indstillet til at være for kort, så er der også andre problemer, der endnu ikke er imødegået, siger han.
"De nye iPhones sender anmodninger, som timeout'er, og så sender de nye uden at afslutte netværksforbindelsen i mellem anmodningerne, som de burde, hvilket opbruger serverens ressourcer," forklarer han.
"Virksomheder, der hoster Exchange-servere enten internt eller på outsourcet basis vil sandsynligvis bemærke en forbrugsstigning på grund af dette netværksproblem, hvis brugerne anvender den nye iPhone-software til at forbinde til serveren," advarer han.
"Microsoft var hurtig til at reagere, men problemet er, at mange udviklere muligvis ikke ved, hvad der sker," siger han.
iPhonen er ikke ment som en forretningstelefon
Lee Dumas påpeger, at nogle virksomheder muligvis vil forbyde iPhones at hente Exchange-mail.
"Jeg tror, at det godt kan ske, at visse netværksadministratorer helt vil blokere for iPhones, så problemet forsvinder. Det ville jeg selv gøre. Jeg ville beslutte, at man stadig kan læse mails, men at man er nødt til at anvende web-grænsefladen," siger han.
Han fremhæver, at ActiveSync-problemet i iOS 4 reflekterer Apples prioriteter.
"De har ingenting på spil i forhold til arbejdsbyrden på en Exchange-server," siger han.
"iPhonen er ikke ment som en forretningstelefon, og dette er en bivirkning af det faktum."
En person, som har skrevet på Apples supportforum, er enig i, at visse virksomheder muligvis vil begynde at betvivle, om de skal understøtte iPhonen.
"Denne funktionsfejl kan være afskrækkende for mange brugere," skriver en person, der underskriver sig AustinAtma, som sælger og supporterer Exchange-server e-mail til erhvervskunder, på forummet.
"Da Exchange-kontoerne fungerede perfekt før iOS 4, ville det være godt at gendanne denne funktionalitet til de hundredtusindvis af Exchange-brugere - og her handler det ikke kun om store virksomheder."
Oversat af Thomas Bøndergaard