Så er Office Web Apps klar på dansk
Hvis du har installeret en version af Microsoft Office på din computer, har du nu adgang til Office Web Apps.
Alt hvad, du behøver, er at åbne din Windows Live-profil, eksempelvis via Windows Live Messenger og klikke på Office menupunktet øverst på siden.
Du kan også bare åbne Skydrive.com og logge på med dit Windows Live ID.
Så åbnes dit 25 gigabyte store og gratis SkyDrive, hvor du kan åbne eksisterende og oprette helt nye Office-dokumenter direkte fra SkyDrive.
SkyDrive - din harddisk i skyen
SkyDrive er populært sagt din harddisk i skyen. Alle med en Windows Live-konto har et SkyDrive på hele 25 gigabyte, så der er masser af plads for de fleste.
SkyDrive er opdelt i en Personlig og en Delt sektion. Du kan dele en hvilken som helst mappe med dine kontaktpersoner på Windows Live Messenger og dem, du inviterer, ved at sende dem en mail med en invitation.
Du kan tilmed opsætte automatisk synkronisering, så I er flere, der synkroniserer mapperne op mod en mappe på jeres egen harddisk.
Det kræver Windows Live Sync, der kan hente fra Windows Live Sync's hjemmeside.
For at oprette en ny mappe og dele den med dine venner klikker du på Ny-menuen øverst på SkyDrive-siden og vælg Mappe.
Giv mappen et navn og vælg hvem du vil dele den med. Som standard kan du vælge mellem dine kontaktpersoner på Windows Live Messenger og invitere andre ved at angive deres mailadresse nederst under Tilføj bestemte personer.
Klik på Næste-knappen og træk derefter de filer og mapper over, som du vil placere i mappen.
Alle de Word-, Excel-, PowerPoint- og OneNote-filer, du placerer i mappen, kan åbnes direkte fra SkyDrive og redigeres med Microsoft Office Web Apps online. Så dem, du deler filerne med, behøver ikke en gang at have Microsoft Office installeret for at kunne åbne og redigerer filerne.
Rediger et dokument
Når du markerer et dokument i en mappe, åbnes en lille menu til højre for filnavnet, hvor du kan vælge at redigere dokumentet i din browser, knytte en kommentar til det, opsætte separate delingsbetingelser, se en versionsoversigt eller flytte eller kopiere dokumentet.
Vælger du Rediger i browser åbnes dokumentet i den tilhørende udgave af Office Web Apps, for eksempel Word Web Apps.
Herfra har du adgang til de mest almindelige funktioner så som tekst- og afsnitsformatering, typografivalg og stavekontrol i Word.
Du kan også indsætte tabeller, billeder, hyperlinks og clipart i dine dokumenter, ganske som hvis du arbejdede i et Word-program, du har installeret på computeren.
Men skal du foretage dig noget mere avanceret, skal du netop have fat i det installerede Word-program.
Microsoft Office Web Apps giver nemlig ikke adgang til de mere avancerede funktioner som eksempelvis brevfletning, gennemsyn og lignende. Det kræver stadig det installerede Word-program.
Selv om du ikke har adgang til alle de funktioner, du kender fra de installerede Office-programmer, når du arbejder i Office Web Apps, har du rigelig med funktionalitet til lige at rette de sidste detaljer i et dokument eller en præsentation eller til at få startet på et nyt dokument, et nyt regneark eller en ny præsentation, når du får en ny, genial ide.
OneNote - perlen i Office Web Apps
Hører du til dem, der har flirtet med forskellige former for elektroniske notesbøger på internettet, som eksempelvis EverNote, så du altid har adgang til dine noter og kan oprette nye, uanset hvor du befinder dig.
I så fald er Office Web Apps en glædelig nyhed for andre end brugerne af de traditionelle Office-programmer. For med Office Web Apps følger der også muligheden for at benytte det meget oversete notesbogprogram i Microsoft Office, OneNote, som dit notesprogram både på din computer og på farten.
Bare gå ind på dit SkyDrive og opret en ny OneNote-notesbog, åbn den fra din OneNote, og du er i gang.
Faktisk bliver du anbefalet at oprette din første notesbog på SkyDrive, når du opretter den efter at have installeret OneNote 2010.
Frem over kan du åbne notesbogen fra både din computer og fra dit SkyDrive, når du er på farten. Du ser de samme noter begge steder, og de ændringer, du foretager det ene sted, kan du se det andet sted.
Du kan tilmed dele notesbogen med dine venner og dine kollegaer, så I sammen kan opbygge jeres eget lille videnscenter med alle de praktiske informationer, projekter, ideer og andre ting, I har behov for at dele