Det sparer virksomheder for millioner af lønkroner, frigør store mængder tid og sænker risikoen for fejl.
Virksomheder kloden rundt er dybt afhængige af store, velfungerende IT-systemer for at strømline, forbedre og systematisere deres interne processer inden for et væld af områder: Økonomi- og lagerstyring, lønninger, bogholderi, salg, kundeservice samt indkøb og logistik.
Inden 2027 skal alle virksomheder, der benytter verdens mest brugte it-system SAP ERP, opdatere deres systemer til en helt ny digital platform. Det er en gigantisk opgave, som samtidig er vital, fordi systemet understøtter hele virksomhedens værdikæde.
Lars Bork Dylander, CEO hos 2BM, Part of SOA People
”Indtil nu er opgaven blevet løst manuelt. Men nu er det blevet muligt at digitalisere processen ved hjælp af kunstig intelligens, hvilket åbner for helt nye perspektiver,” forklarer Lars Bork Dylander, CEO hos 2BM, som rådgiver virksomheder, der bruger SAP som deres ERP-system.
Algoritmer klarer 90 pct. af kodningen
Det lyder måske ikke som et kvantespring, men det er det i den grad.
For indtil nu har SAP-virksomhederne sendt deres systemer til Indien, hvor der har siddet en hær af mennesker og opgraderet systemerne og re-programmeret koderne, så virksomhedernes it-systemer er blevet overført til en ny kodestandard. Den proces har ofte taget op til et år. Men nu er algoritmer blevet dygtige nok til at gøre præcist det samme arbejde på væsentlig kortere tid.
”Så i stedet for at have 25-30 mand til at sidde og programmere i månedsvis, kan virksomhederne nu sætte kunstig intelligens til at gøre det på timer og dage. Lige nu kan algoritmer overføre 80-90 pct. af al kodning automatisk, og det er selvsagt en kæmpe fordel,” siger Lars Bork Dylander.
Fire store fordele
For det første sparer det millioner af lønkroner, når det manuelle arbejde bliver automatiseret. For det andet frigør det store mængder tid i virksomhederne. For det tredje sænker digitaliseringen risikoen for fejl, fordi en algoritme – i modsætning til mennesker - kan opgradere systemerne løbende, så man ikke først til sidst finder ud af, om alle fejl er rettet. Og for det fjerde hjælper de nye muligheder på virksomhedernes compliance, dvs. processen med at sikre, at virksomheder overholder gældende love og regler.
Når en virksomhed sender al sin data, herunder kundeinformationer og medarbejderlønninger, til Indien, indebærer det f.eks. en risiko ift. GDPR, fordi en masse mennesker i et tredjeland får adgang til alle disse data. Det undgår man med kunstig intelligens, for her er det en algoritme, der går i gang, og den stjæler ikke noget,” forklarer Lars Bork Dylander.
AI-revolutionen er begyndt
Han synes, det er interessant, at det nu er digitalisering, der skaber digitalisering, og tænker, at eftertiden måske vil se tilbage på denne tid som øjeblikket, hvor AI-revolutionen begyndte.
”For ikke så længe siden var det fremtidsmusik, at kunstig intelligens ville være så intelligent, at algoritmer kunne løse opgaver på egen hånd. Men nu er det dér, vi er: Kunstig intelligens er blevet i stand til selvstændig opgaveløsning,” siger Lars Bork Dylander.
For nogle er forventningen til udviklingen inden for kunstig intelligens et Utopia, hvor vi ikke behøver at arbejde mere, for andre er det Terminator, hvor robotterne kommer og tager livet af os alle. Sandheden findes nok midt imellem.
”Det er selvfølgelig en tilvænning, at noget, vi anser for et teknisk svært stykke arbejde, nu kan udføres automatisk. Og selvfølgelig er det tankevækkende, at AI kan udføre et arbejde, vi ikke havde regnet med for kort tid siden. Men når støvet har lagt sig, tror jeg, at det er en gevinst for samfundet, fordi den enkelte medarbejder kan udrette mere,” siger Lars Bork Dylander, der opfordrer virksomheder til at tale med andre virksomheder, der har set det virke.
”Lige nu mangler 30.000 virksomheder på verdensplan at få opgraderet deres it-systemer, og det er der ikke mennesker nok til at udføre inden 2027. Ai kan hjælpe os med at komme hen over den pukkel, og de nye muligheder vil forandre måden at drive virksomhed på. Men er man bekymret ift. selve teknologien, kan det være en fordel at indhente nogle referencer og danne sit eget billede ud fra den dialog,” siger han.