Ja, siger Oracle, der sammen med Arrow lancerer Oracle Cloud Infrastructure på det nordiske marked.
Forretningssystem- og databasegiganten Oracle har udrullet Oracle Cloud Infrastructure (OCI) med et benhårdt fokus på ydeevne og skalerbarhed, hvilket sandsynligvis vil føre til betydelige besparelser i sammenlignelige markedssegmenter. Primært ønsker de at nå ud til små og mellemstore virksomheder (SMV'er) på det nordiske marked.
Læs mere om Oracle Cloud Infrastructure og hvordan det hjælper virksomheder med at nå deres mål.
OCI er Oracles version af en standard cloud-platform og fungerer stort set på samme måde som de andre store spillere på markedet. Det er en platform bestående af cloud-tjenester, der giver kunderne mulighed for at køre applikationer med høj ydeevne og tilgængelighed.
- Det er det helt rigtige tidspunkt at hoppe med på OCI-vognen, udbuddet og kundebasen vokser dag for dag, siger JC Björkly-Nordström, Nordic Oracle Specialist hos Arrow Enterprise Computing Solutions, som distribuerer OCI i Norden.
JC Björkly-Nordström, |
Clouden er ikke en ny ting for Oracle – som længe har tilbudt cloud-varianter af de velkendte database- og forretningssystemprodukter – men OCI betyder en udvidelse af udbuddet mod mere generelle cloud-tjenester.
Oracle har vækstet kraftigt inden for cloud og tager gradvist markedsandele fra konkurrenterne. Væksten kommer delvist fra virksomheder, der vælger at flytte "on-premise" Oracle-arbejdsopgaver til skyen. Noget overraskende kan den største vækst dog tilskrives opgaver, som ikke er relateret til Oracle – primært i form af VMware, HPC og Kubernetes, hvor OCI tilbyder ekstremt god og overkommelig ydeevne.
Læs mere om, hvordan OCI omdanner kompleks IT til digitale succeshistorier.
Hvordan adskiller OCI sig fra konkurrenterne?
På overfladen er OCI ikke mærkbart anderledes end de etablerede aktørers cloud-tjenester, selvom OCI har visse specialiserede muligheder. Og det er helt bevidst. Det er ikke nødvendigt at genopfinde den dybe tallerken, og det er vigtigt, at kunderne føler sig hjemme.
- OCI er markant bedre til Oracles databaser, men derudover er det de samme tjenester, som de fleste kender og er vant til. Hvilket er godt; folk føler sig hjemme, siger Allan Kiowsky, Business Development Manager Oracle hos Arrow. Han tilføjer, at dette også er gode nyheder for Azure-kunder, som nemt både kan købe og provisionere Oracle-databaser i deres allerede velkendte MS-miljø.
Nu er det perfekte tidspunkt at hoppe med på OCI-vognen
Allan Kiowsky, |
Hvis overfladen virker bekendt, er det i stedet det, der sker under overfladen, der skal trække kunder til OCI. Platformen er designet til applikationer med høje krav til ydeevne, men til en lavere pris. Oracle kommer fra databaseverdenen – det er kernen og det, virksomheden er bedst til. Både Arrow og Oracle investerer og samarbejder også massivt inden for AI, som nu resulterer i store muligheder for at drage nytte af AI/ML indenfor OCI, fx via Oracle Analytics.
Der er ingen tvivl om, at de økonomiske aspekter er meget vigtige. Ifølge Allan Kiowsky og JC Björkly-Nordström giver OCI kunderne en uovertruffen cloud-økonomi, især når det kommer til storage-omkostninger, hvor kunderne kan spare betydelige summer uden at gå på kompromis med tilgang eller kvalitet.
- En anden fordel er, at Oracle tager markant mindre for såkaldt egress, altså udgående netværkstrafik. Andre kan opkræve et voldsomt gebyr for både indgående og udgående trafik, som bliver til en slags "skjulte" gebyrer, forklarer JC Björkly-Nordström.
Læs mere om Oracle Cloud Infrastructure og hvordan det hjælper virksomheder med at nå deres mål.
To enkle prismodeller
Oracle tilbyder to forskellige prismodeller: "Pay as you go" og "Annual Flex". Ifølge Björkly-Nordström passer Oracles øvrige prismodeller ikke til OCI, som er meget enklere og mere tiltalende for mindre virksomheder, der er nye i skyen. "Pay as you go" betyder præcis, hvad man tror. Kunden betaler ud fra forbrug. "Annual Flex" benytter såkaldte Universal Credits, hvor kunden forpligter sig til et vist forbrug på årsbasis, til en fast pris, og får en heftig rabat.
Vi vil have SMV-markedet og vise, hvad Oracle kan gøre for SMV'er
- Vi vil gerne ind på SMV-markedet og vise, hvad Oracle kan gøre for små og mellemstore virksomheder. Mange har allerede Oracle, og flytter du til skyen, får du rigtig gode rabatter. OCI er rigtig godt for små og mellemstore virksomheder, der får adgang til et komplet udvalg af Oracle-produkter med hele teknologiplatformen inden for rækkevidde, siger Allan Kiowsky.
Et aspekt, der kun bliver vigtigere og vigtigere, er sikkerhed. OCI giver kunderne Oracles indbyggede Zero Trust-teknologi, hvilket gør OCI til en platform, der er mindst lige så sikker som konkurrenternes. Data opbevares samtidig med garanti inden for EU eller i det svenske datacenter i Stockholm, hvilket betyder meget for mange kunder, når det kommer til GDPR.
ArrowSphere – alle skyer på samme faktura
Det er lettest at købe Oracles OCI-tjenester gennem Arrow, som tilbyder en portal (ArrowSphere) til flere forskellige cloud-udbydere. Kunder får automatisk en konto i OCI, hvor alt er klargjort fra starten. Det giver desuden en enkel faktureringsproces, da kunden modtager én samlet faktura for alle de forskellige skyer.
- Man køber ”Pay as you go”, og så trykker man play og kan nu gå i gang. Kunderne kan bestille OCI gennem ArrowSphere med månedlig fakturering og udspecificeret forbrug. Det er let at forstå, slutter JC Björkly-Nordström.
Læs mere om ArrowSphere - cloud-platformen for digital vækst.