Annonceindlæg fra Innofactor

GLS: Stærkt lederskab er nøglen til cloud-succes

GLS Denmark A/S tog for 2,5 år siden en beslutning om at implementere en cloud-strategi. Nu er planen at gå "all in" med cloud.

I begyndelsen havde GLS ingen intern ekspertise inden for cloud-teknologi. Nu har virksomheden et fuldt operationelt cloud-produktionsmiljø, som allerede har leveret forretningsværdi. I 2025 vil alle gamle systemer have fået et nyt liv i skyen.

Motivationen for at flytte IT-miljøet i skyen var blandt andet at løse ydelsesudfordringer forbundet med en voksende mængde forretningskritiske pakke- og scanningsdata.

– Den nye måde at bruge data på begyndte at belaste vores On Premise-infrastruktur. Samtidig har vi mange ’peaks’ i vores branche. Det er f.eks. svært at forudse, hvor mange pakker vi modtager fra dag til dag. En stor udfordring har derfor været at skabe en løsning til at håndtere udsving i volumen, som er skaleret til at håndtere disse peaks – men uden at skabe ’et monster’, siger direktør IT & Commercial Services, Jana Hartwich hos GLS Denmark A/S.

Svaret var cloud og Microsoft Azure.

 

DOWNLOAD E-BOGEN "SKYHØJE FORVENTNINGER TIL FORRETNINGSUDVIKLING", SOM VI HÅBER KAN VÆRE EN GUIDE, EN KILDE TIL INSPIRATION ELLER ET WAKE-UP-CALL! 

(du behøver ikke at efterlade personlige data)

 

GLS er Danmarks højest-rangerede pakkedistributør med en Trustpilot-rating fra kunder på 4,7 point. Virksomheden har hovedkontor i Kolding samt lokationer i syv byer. GLS har ca. 1.100 ansatte, en omsætning på ca. 1,7 mia. kroner og er en del af GLS Group, som opererer i 40 lande.

GLS er for nylig blevet rebrandet med et nyt budskab, hvor der er fokus på at sætte sig i forbrugernes sted for at kunne levere endnu bedre services. Med sloganet "Hvis det er vigtigt for dig, er det vigtigt for os", sætter GLS kvalitet, service og gennemsigtighed i højsædet.

Implementering i praksis

Ifølge Jana Hartwich har den største udfordring ved opstarten været at se, hvor de var på vej hen: Hvilken rækkefølge opgaverne skulle komme i, og hvilke projekter der passede bedst til ’den nye verden’.

– Vi havde brug for en slags guide eller køreplan til at finde ud af, hvordan vi kom derhen, hvor vi gerne ville. Der var meget ’trial and error’ i begyndelsen, siger hun.

Hartwich tilføjer, at årsagen til, at mange virksomheder tøver med migrere til skyen, efter hendes mening ofte er en manglende viden om, hvordan man rent faktisk gennemfører et så transformerende projekt i praksis.

– Vores medarbejdere havde bestemt brug for det. Cloud lyder som en fantastisk idé, men er det virkelig så nemt, som alle siger? Første gang du støder på en udfordring, som er superkompleks, og hvor der er tusinde måder at løse den på, så kommer tvivlen: Er det virkelig så nemt, som alle siger?

En stor ressource

Pandoras æske åbnede for GLS gennem det indledende samarbejde med Innofactor.

- Vi havde brug for hjælp til at definere vores cloud-rejse nærmere, til at få mere struktur på det hele. Vi begyndte med at sparre om governance-strukturer, husker Hartwich.

– Innofactor havde erfaringen og et Microsoft-stempel, som vi ikke selv havde på det tidspunkt. Så forholdet begyndte i det små med at få hjælp til rejsen. Men det endte med, at hver gang vi stødte på komplekse problemer undervejs, så kontaktede vi Innofactor.

Hartwich fremhæver Innfoactors interne netværk som en stor ressource for GLS.

- Vi havde et par kontaktpersoner, som med deres interne netværk hurtigt kunne sætte os i kontakt med en række andre profiler. Vi oplevede, at denne hjælp var utrolig effektiv – og vi fik løst problemerne hen ad vejen, siger hun.

Arbejdsmetoden har været at koble Innofactors ressourcer til GLS's projekter. Nogle gange som teknisk lead, andre gange kun på enkelte dele af et projekt.

- Vi arbejder som et team, og Innofactor kender vores overordnede mål, hvor vi skal hen – og hvorfor.

 

MØD JANA HARTWICH OG GLS PÅ INNOFACTORS SEMINAR  "CLOUD FOR LEDERE" I KØBENHAVN  LÆS MERE - REGISTRERING ER ÅBEN!

 

En solid app-succes

GLS' første rigtige cloud-projekt var en ny app til virksomhedens kunder til sporing af pakker.

Hartwich indrømmer, at de var lidt modige: Det var det allerførste cloud-projekt – og tilmed en MVP-version af appen lanceret to dage før Black Friday i 2021.

- Vi var spændte på, om den ville virke. Men vi vidste samtidig, at hvis vi skulle have en hurtig succes med appen, var vi nødt til at frigive den på et tidspunkt, hvor mange forbrugere er særligt opmærksomme på forsendelse af varer.

Det resulterede umiddelbart i et ekstremt stort antal downloads af appen, og den er forblevet højt oppe på App Stores hitliste. Hartwich fortæller, at GLS også var interesserede i at finde ud af, hvordan appen klarede sig efter 200.000 downloads, hvor de skulle tilføje yderligere kapacitet.

 

- Vi automatiserede det og overvågede aktivt vores cloudmiljø for at se, om det virkede, og det gjorde det. Vi har nu 750.000 brugere af appen i Danmark, så det er bestemt en succes.

- Kunne I have skabt denne app, før I gik op i skyen?

- Vi kunne have bygget appen, men det ville ikke have været muligt at skalere den, som vi har gjort. Hvis vi havde bygget det på On Premise, var vi ikke nået længere op end ca. 200.000 brugere.

En ny samarbejdskultur

Før cloud-rejsen startede havde GLS ingen intern ekspertise inden for cloud-teknologi. Hartwich fortæller, at de havde en traditionel opdeling af udvikling og drift i hver deres silo.

- Hele cloud-rejsen har gjort, at vi har været tvunget til at arbejde sammen. For du lykkes ikke alene – du skal være en del af et team. Cloud-rejsen har fået os til at indse det. Samtidig var det nyt for alle, og dermed havde alle det samme udgangspunkt for at skabe noget sammen. Etableringen af ​​DevOps har givet os en helt ny måde at tænke og samarbejde på.

- Hvordan blev cloud-strategien modtaget internt?

- Der var lidt skepsis i begyndelsen, og der har været ting undervejs, som ikke virkede helt, som de skulle. Men organisationen har været parat til omstrukturering. Samtidig har vi været helt tydelige: Vi har brug for, at folk hver dag er klar til noget anderledes. Microsoft udgiver noget nyt hver dag, og vi skal lære noget nyt hver dag. Vil du med på denne rejse?

Nogen må sige nej

- Kan du sige noget om inddragelse af ​​C-level i cloud-strategien?

- Jeg sidder i ledelsen. Hvis jeg ikke havde været der, havde projektet ikke været muligt, for man skal afsætte tid, og man skal sige nej til traditionelle On-Premise projekter.

- Som mange andre har vi en lang række behov, der umiddelbart skal håndteres på den eksisterende platform, og det har jeg sagt nej til i næsten to år. Det gør dig ikke særlig populær på forretningssiden. Men jeg ved og er overbevist om, at det er det rigtige at gøre, hvilket vores første cloud-projekter også beviser.

 

DOWNLOAD E-BOGEN "SKYHØJE FORVENTNINGER TIL FORRETNINGSUDVIKLING", SOM VI HÅBER KAN VÆRE EN GUIDE TIL MICROSOFT AZURE FOR MELLEMSTORE OG STORE VIRKSOMHEDER. EN KILDE TIL INSPIRATION TIL DIG SOM VIL SKABE DIGITALE SERVICES PÅ NYE MÅDER

 (du behøver ikke at efterlade personlige data)

Tager livet af ‘SQL-monsteret’

I cloud-rejsen fremover vil GLS fokusere meget mere på kunderne.

- Vores kunder er både modtagere og afsendere af pakker. Fremover vil vi se på, hvad vi ellers kan gøre for kunderne undervejs på pakkerejsen. Samtidig har vi en masse legacy i form af gamle driftsrelaterede ting, som skal optimeres. Vores videre cloud-rejse vil være en balance mellem at udvikle nyt og at få flyttet alle disse gamle systemer, siger Hartwich.

Den største udfordring, som GLS står over for nu, er tid, mener direktøren.

– Vi ved godt, hvad vi skal gøre. Nu har vi en konsulent fra Innofactor her, som hjælper os med at ’dræbe vores SQL-monster’ - altså opdele databasen i mindre dele og flytte dem op i skyen. Vi ønsker ikke bare at flytte vores gamle On Premise-database op i skyen, fordi det hverken forbedrer data, forretningslogikken eller applikationerne. Det bliver mere skalerbart, ja – men også meget dyrt.

– Vores strategi er at bryde vores On Premise-løsning op i mindre dele så meget som muligt frem til 2025. Vores største udfordring er, hvor hurtigt vi kan gennemføre det, siger Hartwich.

Alt skal op i skyen

Målet for GLS er at gå ’all in’, når det gælder cloud. Hartwich siger, at der kan være et par ting, virksomheden ikke kan flytte, men det vil være meget begrænset.

– Vi har en generel Microsoft-strategi. Vi har lige implementeret Microsoft CRM, vi går videre med Business Central, vi har Power BI osv. Så vores plan omfatter også at gå i skyen med alt, hvad vi kan på klientsiden.

– Det giver mening at flytte så meget som muligt. Når vi for eksempel bruger Power BI, vil hele vores data-warehouse blive flyttet op i skyen for at styrke ydelsen. Det vil være meget begrænset, hvad vi vil beholde på On Premise, fastslår Hartwich.

Genbrug er guld værd

Fordelene ved cloud-rejsen er allerede blevet til virkelighed, Hartwich fremhæver automatisering af overvågning og ydeevnen.

Time-to-market har GLS har ikke set meget til endnu, men det er bestemt forventningen fremover.

– Vi har bygget en masse ’infrastructure as code’, som kan genbruges i skyen. Det er en kæmpe fordel, når vi skal flytte så meget, som vi ønsker.

– Det næste, vi skal se på, er vores machine learning. Vi har haft store udfordringer med, at alle de algoritmer, vi gerne vil køre, kræver enormt meget On Premise-kapacitet. For at løse det kan vi bygge smarte løsninger i skyen, der fungerer meget bedre. Det er en stor gevinst, at vi kan arbejde hurtigere og nemmere med sådanne dataprojekter i fremtiden.

Hartwich fremhæver også IT-sikkerhed.

- Det har vi arbejdet meget med det seneste år. Sikkerhedsudfordringen er meget nemmere for os at håndtere, når vi kører så meget Microsoft som muligt og kan følge deres standarder og best practices.

Citat: "Uanset hvad, vi er stødt på under vores cloud-rejse, har vi vidst, at nogen hos Innofactor kunne hjælpe os videre. De har været som at have en god ven, vi kunne ringe til, hvis vi pludselig gik i stå.« - Director IT & Commercial Services Jana Hartwich hos GLS Denmark A/S

 

Innofactors rolle hos GLS

  • Bidrag til at få definerer og strukturerer cloud-rejsen for GLS
  • Teknisk lead på udvalgte projekter, projektledelse, projektdeltagelse og workshops
  • Løsninger på GLS' udfordringer, hver gang der opstår et teknisk problem
  • Opbygning af en sikker og skalerbar Microsoft Azure-platform, der gør det muligt for udviklere at bygge cloud-baserede applikationer baseret på DevOps principper og værktøjer
  • Tilpasning af eksisterende applikationer, så de kan køre i Azure ved hjælp af Azure-ressourcer
  • Opsætning af AKS (Azure Kubernetes Service) for at understøtte meget skalerbare digitale tjenester
  • Opbygning af cloud-baseret dataplatform og migration af eksisterende On Premise-løsning til skyen

 

DELTAG I SEMINARET "CLOUD FOR LEDERE" I KØBENHAVN OG LÆR, HVORDAN VIRKSOMHEDEN KAN LYKKES MED CLOUD-REJSEN!

 

Tre tips til cloud-rejsen fra Jana Hartwich

  • Man skal tro på det, og man skal have medarbejdere, der virkelig er klar til at ændre måden, de arbejder på – det er afgørende. Det er vigtigt med de medarbejdere, der ønsker at forstå den nye verden. Cloud er ikke Plug & Play. Det handler mere om nødvendig forandringsledelse end om teknologi og teknik.
  • Når der kommer en forhindring, eller du ikke kan løse et problem på grund af tid eller ekspertise, skal du bede om hjælp. Et problem, du måske bruger tre uger på at arbejde med internt, kan løses på to timer, hvis du beder om hjælp.
  • Det er utroligt svært at sige, hvor det ender, men du skal hele tiden holde dig opdateret på, hvilke nye værktøjer der findes. Hvis du har valgt noget for to år siden og holder fast i det, fordi du ikke tør ændre det igen, begår du en stor fejl. Vi skal hele tiden se på nye muligheder i skyen.

Kontaktinfo:

Innofactor A/S

Parken, Øster Allé 48

2100 København Ø

https://www.innofactor.com/dk/

Se alle annonceindlæg