Af: Peter Klar / Businessreview
Udvikling af stadig mere bæredygtige produkter følges tæt af nye services, der hjælper virksomheder med deres grønne omstilling og giver dem valgmuligheder og indsigt, så de kan træffe bedre og mere bæredygtige beslutninger i forhold til deres IT-investeringer.
Produkter og services skal følges ad, hvis IT-leverandører skal hjælpe deres kunder bedst muligt på vej i den grønne omstilling. Hver gang Lenovo tager et nyt skridt for at gøre sine produkter mere bæredygtige, arbejdes der i andre dele af Lenovo med at tilbyde kunderne relevante services, der giver virksomhederne flere valgmuligheder og større indsigt, så de kan træffe bedre og mere bæredygtige beslutninger. Det sker for eksempel med en service kaldet ’CO2 Offset’, der giver mulighed for CO2-kompensation på produktniveau, og med ’Sustainability Workshops’, hvor muligheder og fakta præsenteres, så kunden kan beslutte sig for fremtidige tiltag på et grundigt, oplyst grundlag.
ThinkPad Z-serien: Bæredygtighed og ungt design
På produktsiden er den nye ThinkPad Z-serie eksponent for Lenovos høje ambitionsniveau, når det gælder mere bæredygtige produkter med en stadig højere udnyttelse af genbrugsmaterialer. ThinkPad Z-serien har bæredygtighed og et nyt designsprog som sine bærende elementer, samtidig med at performance er på det velkendte høje Lenovo-niveau. Med Z-serien taler Lenovo derfor mere end nogensinde direkte til de yngre målgrupper – dem der også kaldes Millennials og Generation Z. 75 procent af det aluminium, der anvendes i Z-serien, er ’post consumer reuse’ og har været brugt i et andet produkt tidligere.
”Hvorfor ikke bruge 100 procent genbrugt aluminium, kan man så spørge. Forklaringen er, at Lenovo i øjeblikket er den producent, der har de hårdeste test af sine maskiner. Det er en absolut grundpille i de produkter, vi laver, at de skal kunne holde til rigtig meget. Derfor er det en afvejning mellem at bruge flest mulige genbrugsmaterialer og samtidig producere i en kvalitet, der kan bestå de hårdeste test. Men generelt vil genbrugsgraden inden for mange materialer bare stige og stige de kommende år,” forklarer Flemming Märtens, Senior Product Manager i Lenovo.
For eksempel benytter Lenovo nu 90 procent genbrugt magnesium i den nye ThinkPad X13s.
Fladere og grønnere computer
ThinkPad Z-serien er hovedsageligt lavet af aluminium, og på toppen er der påsat såkaldt vegansk læder, som er lavet af brugte plastikflasker. Den røde trackpoint, som Lenovos ThinkPads er kendt for, er der stadig, men meget andet er anderledes. Først og fremmest tykkelsen. Z13 (skærm på 13 tommer) er 14 millimeter tyk, mens Z16 er 15,8 millimeter tyk.
”Selv om maskinen er ret flad og ikke giver plads til meget batteri, har vi fået strømforbruget endnu længere ned og opnået en batterilevetid på 18 timer i Z13 og 20 timer i Z16. Vi skal ikke gå på kompromis med performance, batterilevetid og de nye relevante teknologier, som kunderne forventer, fordi vi laver en fladere og grønnere maskine.”
Kampen mod plastik
ThinkPad Z-serien markerer også et nyt niveau i Lenovos kamp mod plastik i produkt og emballage.
”I år har vi valgt at kigge på de største plastikkomponenter, vi har, og det er faktisk opladerne. En oplader er lavet af plastik, så du ikke får stød. Sidste år brugte vi godt 20 procent genbrugsplastik til opladere – nu er det 95 procent. Det samme gælder den plastik, der er placeret omkring batteriet inde i maskinen for at holde det lufttæt.”
Med Z-serien har Lenovo også taget det fulde skridt og skabt en emballage, der næppe kan blive mere bæredygtig og pladseffektiv.
”Målet er at fjerne alt, der ikke er lavet af fibre fra planter, og nu kan vi pakke Z-serien uden brug af plastik overhovedet.”
Kassen er lavet af genbrugspap. Seglet uden på, der viser, om kassen har været åbnet, var før en mærkat lavet af plastik – nu er den lavet af papirmateriale. Kassens håndtag var før lavet af genbrugsplastik – nu er det fremstillet af flettede træpapirfibre. Opladeren og folderne med dokumentation kom før i en plasticpose. De ligger nu i papir. Som beskyttelse under transport er Lenovo skiftet fra det termoplastiske kunststof polyethylen til et fibermateriale, og den inderste forsegling af den nye ThinkPad Z13 eller Z16 er ændret fra plastik til pergamentpapir.
Lige til kompostbunken
Det tydeligste eksempel på det mere bæredygtige materialevalg er fravalget af den eksklusive sorte boks med rød inderside, som premium-produkterne i X1-serien tidligere er leveret i. Nu er kassen til X1- og Z-serien lavet af en blanding af fibre fra bambus og sukkerrør, der vokser og reproducerer sig selv langt hurtigere end træ. Kassen er lavet uden brug af lim og blæk, men er bare presset sammen, og ThinkPad-logoet udenpå er presset ned i materialet.
”Dette materiale er noget af det bedste, vi kan opnå, når det gælder bæredygtighed, for ikke nok med, at det kan genbruges 100 procent – det kan også komposteres sammen med blade og grene. Hvis kassen af en eller anden grund skulle havne i naturen, vil den blive nedbrudt fuldstændig,” siger Flemming Märtens.
Rift om CO2-kompensation
CO2-reduktion er ét blandt flere af de overordnede mål for Lenovos arbejde med bæredygtighed, og det skal være så nemt som muligt for kunderne at kigge Lenovo over skulderen. Lenovos Carbon Footprint Information Sheet fortæller, hvor meget CO2 hver maskine bruger i sin levetid, og hvordan forbruget fordeler sig på produktion, komponenter, transport og brug. Og det går stærkt med CO2-reduktionen. For eksempel kan indkøbere, der skal have en ny generation af ThinkPad T14, se, at CO2-udledningen er faldet fra 423 CO2-ækvivalenter til 332 CO2-ækvivalenter på de to år, der er gået, siden de købte forrige generation af maskinen.
CO2-aftrykket kommer endnu længere ned – blandt andet i kraft af Lenovos service CO2 Offset – og det skærper blot kundernes indsigt og nye forventninger yderligere. CO2 Offset giver Lenovos kunder mulighed for CO2-kompensation. Denne service er resultatet af, at Lenovo for flere år tilbage begyndte at måle det totale CO2-aftryk pr. model fordelt på produktion, fragt og gennemsnitsforbrug i op til fem år. CO2 Offset giver kunder overblik over CO2-forbruget ned til serieniveau og er på få år blevet en global succes.
”Gennem programmets levetid på cirka to år har vi CO2-kompenseret mere end 800.000 metriske ton. Det interessante er, at det ikke kun er vores kommercielle kunder, der har taget CO2 Offset til sig. Nu har vi også rullet CO2 Offset ud til andre kundegrupper, blandt andet inden for server-storage, og målet er, at vi skal kunne tilbyde servicen til alle,” fortæller Stefan Brechling Larsen, som er Lenovos Global Head of Environmental Services.
Workshop tilpasses grøn modenhed
Da virksomhedernes bæredygtighedsmedarbejdere ofte er inde over beslutningerne, når der skal indkøbes nyt IT-udstyr, holder Lenovo ’grønne workshops’ med sine kunder for at hjælpe med at vælge de løsninger, der matcher det niveau, som hver enkelt virksomhed befinder sig på i sin grønne omstilling. Lenovo kalder det ’Sustainability Workshop’, og der bliver gået konkret og systematisk til værks.
”Det fysiske produkt, som det står hos kunden, repræsenterer blot en brøkdel af det samlede ressourceforbrug, som er forbundet med produktets livscyklus. I en Sustainability Workshop ser vi på hele produktets livscyklus i et miljøperspektiv. Vi forholder os til parametre som strømforbrug, CO2-aftryk, genbrugs-procent og vægt. Vi præsenterer kunderne for de forskellige muligheder og fakta, der skal til for, at de kan træffe en velbegrundet beslutning.”
De mange workshops har lært Lenovo, at der er stor forskel på virksomheders modenhed, når det gælder arbejdet med bæredygtighed – selv inden for Norden.
”Før workshoppen undersøger vi, hvor langt en virksomhed er kommet i den grønne omstilling, så vi kan hjælpe så præcist og så relevant som muligt. Nogle er i den indledende fase, hvor vores CO2 Offset-service og produktdata giver de informationer, der er brug for. Andre er mere avancerede og vil også se på fragt og emballage, og de mest modne virksomheder går i detaljer og vil præsenteres for flere muligheder for at reducere CO2 og strømforbrug.”
Genbrug i Lenovo-kvalitet
Med sit nye program Lenovo Recertified vil Lenovo dække den stigende efterspørgsel på genbrugte maskiner af høj kvalitet – blandt andet fra virksomheder, der som led i deres grønne omstilling vil have, at en vis andel af deres indkøb er genbrug.
”Vi ønsker, at de kunder, der køber recertified, får den samme kvalitet og oplevelse, som de kender fra købet af en ny Lenovo-computer. På linje med EU’s seneste udspil kræver stadig flere virksomheder, at 20 procent af deres IT-indkøb er genbrug.”
Også indenfor IT ændrer livscyklussen sig mere og mere fra vugge-til-grav til vugge-til-vugge. I hvert fald hos Lenovo.
”I Lenovo Recertified giver vi vores maskiner en ny livscyklus og potentielt også en tredje, der kan bestå i, at vi vil forsøge at genbruge komponenter og ikke nødvendigvis hele maskinen. Det vil afhænge af, hvilken stand den bruge maskine er i. Men dét at en anden og en potentielt tredje livscyklus overhovedet er en mulighed, skyldes selvfølgelig den høje kvalitet, vi producerer i fra start,” siger Stefan Brechling Larsen.