Hvis hunden er menneskets bedste ven, så kommer smartphonen ind som en ganske overbevisende nummer to.
Ni ud af ti brugere har deres smartphone konstant indenfor rækkevidde, og den gennemsnitlige bruger låser telefonen op 110 gange dagligt. Men hvor de fleste vil gå ret langt for at holde Fido og Vaks raske og rørige, så gælder det samme ikke helt for telefonernes vedkommende.
Alene i USA kasseres næsten 150 millioner smartphones hvert år, og herhjemme er vi ikke meget bedre. Men inden telefonerne smides ud, tilbringer de typisk årevis i skuffer og skabe.
”Det er en skam på alle måder, fordi de oprindeligt ville kunne sælges videre og fungere længe endnu. Men det sker kun i meget begrænset omfang, hvilket resulterer i et næsten ubegribeligt spild af ressourcer, kostbare mineraler og metaller,” konstaterer Silvan Popovic, adm. direktør i MyTrendyPhone, der bl.a. forhandler og reparerer smartphones.
Reparation ved køkkenbordet bliver langt nemmere
”Rigtig mange kasserede smartphones har en ødelagt skærm eller andre mindre defekter, som man ikke orker at få repareret. Og det har vitterlig heller ikke altid været lige nemt. Men det er heldigvis ved at ændre sig – hvilket er godt for både miljø, bæredygtighed og den enkeltes privatøkonomi,” tilføjer han.
En stor del af problemet har længe været, at de store producenter har gjort det ualmindeligt svært at reparere defekte enheder. Mange af de mest populære modeller er endda samlet med kraftig lim, hvilket har gjort det unødigt besværligt at få dem repareret.
”Heldigvis har myndigheder og forbrugergrupper gjort en stor indsats for at fremme det, vi kalder ”The Right to Repair.” Og det har båret frugt. Senest har selv jo Apple annonceret, at de vil designe produkter og stille reservedele og værktøj til rådighed, så det bliver langt nemmere for både forbrugere og serviceteknikere at reparere og forlænge levetiden på produkterne,” bemærker Silvan Popovic.
Allerede i dag kan man dog gøre en del selv, hvis man blot ved, hvordan man griber opgaven an. Derfor har MyTrendyPhone lagt en række meget detaljerede instrukser online, så alle med en smule fingerfærdighed selv kan lære, hvordan man eksempelvis skifter skærm eller batterier på en iPhone eller Samsung Galaxy.
”Vi har ganske mange guides online, men arbejder intensivt på at lægge flere på. Det vil forhåbentlig give flere mod på at reparere deres smartphone og give dem flere gode år i stedet for blot at smide den ud,” siger direktøren for MyTrendyPhone.
Reparation eller salg af brugte smartphones pr. pakkepost
Han tilføjer, at det næsten altid bedre kan svare sig at reparere end at købe en helt ny telefon, ligesom det i sagens natur også er en langt mere bæredygtig løsning
”Og har du ikke mod på selv at reparere, så står vi – og vores mange udmærkede kolleger i branchen – selvfølgelig også til rådighed og kan udskifte eller reparere næsten alle skader. Man behøver ikke engang komme forbi en butik, men kan booke reparation online og klare det hele pr. pakkepost,” tilføjer Silvan Popovic.
Endelig har MyTrendyPhone også sat handel med brugte smartphones i system, så man nemt kan sælge sin nuværende telefon, hvis man hellere vil skifte til en nyere model.
”Salget foregår 100% online. Vi har lagt kræfterne i for at gøre det så nemt som overhovedet muligt og forklarer processen i trin fra A til Z. Det er klart, at umiddelbart salgbare og nyere telefoner står i højeste kurs, men selv ældre, defekte modeller har værdi, fordi vi kan bruge dem som reservedele,” siger Silvan Popovic, der venter sig en del af kombinationen mellem hjælp til selvreparation, værkstedassistance og salg af brugte smartphones.
”Hvis vi er i stand til at demonstrere, at man kan få en sund forretning ud af at sætte bæredygtighed i system indenfor en noget af det, der – hvis vi skal være ærlige! – er blandt de mindst bæredygtige brancher i verden, så er vi altså kommet et godt stykke på vejen,” siger han.