Annonceindlæg fra Computas

Opkøb af konkurrent skal styrke satsningen på cloud-baserede datavarehuse

Den norske Google-specialist Computas etablerede sig i DK for to år siden og har siden da oplevet vækst og stærke resultater på trods af pandemien.

Med det seneste opkøb af danske SharkCell fordobler Computas sin størrelse i Danmark, men ambitionerne bag fusionen handler om mere end vækst på det danske marked.

- Vores overordnede mål er at hjælpe virksomheder i Norden med at skabe værdi gennem datadrevne beslutninger og processer samt indsigt baseret på data, siger Jon-Gunnar Aasen, CEO i Computas Denmark.

Hvis man vil være en datadrevet virksomhed, er det afgørende at have et solidt fundament at stå på. Derfor ser flere og flere virksomheder værdien i at modernisere det traditionelle datavarehus og flytte det til en cloud-platform som f.eks. Microsoft Azure eller Google Cloud Platform. Og netop den proces er et primært fokusområde hos Computas.

- Hvis en kunde ønsker at skifte til en cloud-løsning er det afgørende at have styr på sine data og sikre dig at du har en pålidelig adgang til data af høj kvalitet. Det skaber ikke værdi at kaste data op i skyen uden en klar plan for, hvad og hvordan de skal bruges.

Ordene kommer fra administrerende direktør Frederik Brøns fra SharkCell, der netop har fejret fusionen med Computas sammen med Jon-Gunnar Aasen.
Med opkøbet af SharkCell stiger antallet af ansatte i Computas Danmark fra 15 til 25 ansatte, og det styrkede fodfæste i Danmark skaber ikke kun højere ambitioner lokalt, men et bedre grundlag for yderligere vækst i hele Norden.

Opkøbet er desuden et strategisk vigtigt skridt for Computas, der indtager en mere tydelig position inden for business intelligence og modernisering af datavarehuse. Også i Norge. Det er nemlig to områder, hvor SharkCell havde stærke referencer på det danske marked – og den erfaring lever nu videre hos Computas.

- SharkCell havde to af Danmarks største pensionsselskaber, Velliv og AP Pension, blandt sine kunder, og det kan fungere som et springbræt til at tilbyde datavarehuse til pensionsselskaber i hele Norden, fortæller Jon-Gunnar Aasen.

Daglig leder i Computas Danmark Jon-Gunnar Aasen (tv.) og administrerende direktør i SharkCell Frederik Brøns fejrer sammenlægningen.
Foto: Computas

 

Relevans, kvalitetssikring og brugervenlighed

Computas har allerede omfattende erfaring fra den offentlige sektor, energiselskaber, detailhandlen og sundhedsområdet. Men Jon-Gunnar Aasen understreger, at virksomhedernes behov ofte er de samme uanset sektor og branche.

- Data ligger i hjertet af de fleste virksomheder, og vores erfaring viser, at der er et stort behov for at gøre den data tilgængelig og sikre dens kvalitet, siger han.

Udfordringen for virksomheder, der ønsker at blive mere datadrevne, er ofte, at deres løsninger hverken er fleksible nok eller peger ind i fremtiden. Traditionelle datalagre er simpelthen ikke designet til at håndtere de enorme datamængder, og antallet af nye dataformater, der er virkeligheden i dag.


Derfor er det vigtigt at blive i stand navigere i sine data og skelne mellem, hvad er vigtigt og hvad ikke er vigtigt. Der ligger mange muligheder i at vælge et datavarehus i skyen, men man skal være i stand til at opbygge det korrekt, tilgå relevante oplysninger uden friktion og sikre datakvaliteten. Kunsten er at skabe enkle løsninger på komplekse problemstillinger.

- For det første skal fundamentet være på plads, før man bygger en løsning. Uanset platform er det vigtigt at trække de rigtige data ud og udvikle brugervenlige softwareløsninger, der er tilpasset forskellige typer af brugere, fortæller Frederik Brøns.

 

To stærke Google-miljøer

SharkCell har bygget løsninger til kunder, der bruger Google Cloud Platform og Bigquery. Computas repræsenterer også en stærk ekspertise inden for Google Cloud, og begge er blandt de førende Google-partnere i Norden. Den position styrkes nu yderligere med samlede kompetencer.


- Der er fortsat relativt få udbydere af rådgivning og udviklingskompetencer inden for Google Cloud, og med fusionen styrker vi vores fælles position som en af Nordens skarpeste på platformen, siger Frederik Brøns.

Skræddersyede løsninger

Et datalager strukturerer data, så de er klar til at blive behandlet analytisk, kan bruges til at forudsige forretningsgange, automatisere processer eller indgå i kunstig intelligens. Men for at arbejdet skal give resultater, er det nødvendigt at sikre et tæt og tillidsfuldt samarbejde med kunderne.

- Værdien ligger både i de platforme, du udvikler, og i den måde de kan bruges til at skræddersy løsninger til specifikke behov. Vi arbejder tæt sammen med vores kunder, så vi sammen kan skabe løsninger, der skaber varig værdi. Vi kan nemlig ikke bygge gode løsninger uden gode kunder og et tæt samarbejde, siger Frederik Brøns.
SharkCell har gennem årene udviklet en række genanvendelige elementer, der betyder, at mange løsninger kan udvikles på den halve tid til en meget lavere pris end normalt.
Og hvis data skal overføres fra en serverløsning, så er fordelene ved at flytte til skyen flere end udfordringerne:

  • Det hele kan gøres skridt for skridt, samtidig med at datakvaliteten sikres.
  • Du får et mere fleksibelt system, der er lettere at skalere i takt med at datamængden øges.
  • Behovet for investeringer er mindre end med serverbundne løsninger.
  • Med den tekniske ramme på plads kan fokus hurtigere flyttes mod funktionalitet.
  • Et korrekt konfigureret datalager i skyen giver øjeblikkelige svar og sparer tid, når der er behov for opdaterede tal og indsigt.

 

Dobbelt effekt

Jon-Gunnar Aasen mener, at et godt datalager i skyen giver en dobbelt effekt. Når medarbejdere lettere kan få adgang til data via brugervenlige løsninger, vil de også gøre mere brug af databasen, få øget indsigt og være i stand til at beslutte og handle mere effektivt. De vil ganske enkelt få en bedre arbejdsdag. Og både Aasen og Brøns understreger vigtigheden af læringsprocessen.

- Det er både en teknisk og en menneskelig rejse, siger Frederik Brøns.

En rejse, der undervejs kan åbne for helt nye muligheder.

- Det er et valg at gå fra en traditionel løsning til noget, der er mere langsigtet og fleksibelt. Vi bygger produkter sammen med vores kunder. I stedet for at betjene et færdigt system, som de skal tilpasse sig, danner vi et billede af de udfordringer, de står over for, og hvad vi kan gøre for at løse dem, slutter Jon-Gunnar Aasen.