Digitale løsninger er afgørende for virksomhedernes udviklings- og omstillingsevne og for at gøre hele organisationen klar til den uomgængelige grønne omstilling. Her skal IT spille med, hvis man skal blive ved med at være relevant for forretningen. Det var blandt budskaberne på årets Kompetera SolutionsDay, der bragte mere end 300 kunder, partnere og producenter sammen om at udveksle indtryk, løsninger og LinkedIn-forbindelser.
IT-chefen må formentlig se langt efter bonus og lønforhøjelse, hvis arbejdsdagen primært går med at opdatere servere og netværk. I dag forventes det tværtimod, at man af egen drift identificerer nye og mere effektive løsningsmodeller og præsenterer dem for forretning og ledelse.
Men selv det vil i fremtiden næppe være nok.
Tværtimod kunne de lidt over 300 deltagere på årets Kompetera SolutionsDay høre, hvordan IT kommer til at få en nøglerolle i bestræbelserne på at drive den grønne omstilling i virksomhederne, og det vil også stille krav til IT-chefen.
Adm. dir. Carsten Weis, Kompetera, på Kompetera SolutionsDay, der blev afholdt 3. oktober på Brøndby Stadion.
”CIO’en har en ret enestående chance”
”Koncerner som f.eks. Microsoft, Dell og Lenovo er meget langt fremme og har været med til at tage globalt lederskab indenfor bæredygtighed på tværs af hele virksomheden. Hvilket vi blandt andet har hørt dem fortælle om i dag,” konstaterer adm. dir. Carsten Weis, Kompetera.
”Men i løbet af de næste 2-3 år vil ledelsen i ikke blot koncerner, men også mindre og mellemstore virksomheder forvente, at IT byder aktivt ind for at støtte op om stigende bæredygtighed. Så lige nu har man som CIO faktisk en ret enestående chance for at være foran på dét her område, byde aktivt ind og tage styring og initiativ. Hvilket også har været et tema for årets SolutionsDay,” siger Carsten Weis.
Det er et udsagn, man kan nikke genkendende til hos nogle af de Kompetera-partnere, der deltog med oplæg og stande på konferencen.
IT-branchen har længe talt om bæredygtighed – nu er kunderne begyndt at lytte
”Internt i IT-branchen har man i en del år arbejdet aktivt med bæredygtighed. Men det er i virkeligheden nok først indenfor de seneste 2-3 år, at kunderne rigtig er begyndt at lytte efter,” konstaterer salgschef Torben Arlyk, Lenovo Danmark.
Salgschef Torben Arlyk, Lenovo Danmark, med verdens p.t. mindste desktop-pc, den netop lancerede ThinkCentre M90n Nano
”Udfordringerne står i kø, når vi taler bæredygtighed og den grønne omstilling. Men det bestemt ikke alle problemerne, vi har løsninger på endnu. Derfor er det vigtigt at mødes og inspirere hinanden. Det er et af Kompeteras formål med konferencen,” indskyder Carsten Weis, der også indledte Kompetera SolutionsDay med en bemærkning om, at ”vi er her alle for at blive klogere.”
Torben Arlyk konstaterer, at fysiske begivenheder som Kompetera SolutionsDay har en række fortrin fremfor møder eller online-søgning af løsninger og teknologi, som gør det værd at deltage. Uanset om man er forhandler, løsningspartner, offentlig institution eller privat virksomhed.
”Du kan høre højt kvalificerede oplæg fra eksperter indenfor en lang række felter og møde hinanden på et niveau, der på den ene side er uforpligtende og på den anden side ekstremt effektivt. Du kan både fremvise og se nye løsninger, hvilket er meget inspirerende,” bemærker Torben Arlyk.
Giver inspiration samt effektiv kontakt til nye og gamle kunder
Samme oplevelse går igen hos Johnny Sønderby Poulsen, Sales Executive, Jabra, der har deltaget på Kompetera SolutionsDay for 8. år i træk.
”Der er virkelig ikke mange i IT-branchen, der formår at arrangere en konference på samme niveau som denne. Vi møder ikke bare nye kunder, men bruger også dagen på at ”genbesøge” og holde forbindelsen med eksisterende kunder. Her kan de hurtigt se og prøve nogle af vores helt løsninger under afslappede former – uden at hverken de eller vi skal afsætte tid til et egentligt møde. Det er frugtbart og lærerigt,” siger Johnny Sønderby Poulsen.
Johnny Sønderby Poulsen, Sales Executive, Jabra, deltager på Kompetera SolutionsDay for 8. år I træk.
Han bruger selv dagen til at samle indtryk og inspiration, der gør det muligt at stille endnu mere skarpt på kundernes behov.
”Vi beskæftiger os med kommunikationsløsninger, hvoraf mange er trådløse. Og et år oplevede jeg for eksempel, at overraskende mange kom og spurgte til, hvor sikre vores hovedtelefoner egentlig var. Det kunne jeg selvfølgelig godt svare på – men havde egentlig ikke regnet med, at emnet fyldte så meget hos kunderne. Hvilket var ekstremt nyttig viden at tage med hjem. Så, nej: Vi har ikke bare en stand herude for at samle visitkort ind. Der er meget mere værdi i konferencen, og jeg oplever at tiden er godt brugt,” siger Johnny Sønderby Poulsen.
Kontakter på SolutionsDay kan afkorte projektforløb
Partnernes positive oplevelse af SolutionsDay glæder Kompetera-direktør Carsten Weis, som konstaterer at hensigten med konferencen netop er at gøre interaktionen mellem Kompeteras partnere og kunder så gnidningsløs som mulig.
”Ja, du kan google dig til alle mulige løsninger, hvis din virksomhed har et specifikt behov. Men det er ikke specielt effektivt, og du kommer sjældent i kontakt med folk, der virkelig ved noget om det pågældende emne. Det gør du på SolutionsDay,” siger Carsten Weis.
Han hører undertiden endda om virksomheder med et bestemt behov, der starter fra scratch, men som på SolutionsDay høster viden og kontakter, der afkorter og accelererer et kommende projektforløb i betydelig grad.
”Alle besøgende og partnere er travle mennesker med meget på programmet. Alligevel afsætter de tiden til at deltage på SolutionsDay og jeg fornemmer, at langt de fleste oplever, at det er tiden værd og mere til. Og for os hos Kompetera er det et af årets højdepunkter, som vi både lægger mange kræfter i at gøre til en succes – og hver gang glæder os rigtig meget til selv at være en del af,” siger Carsten Weis.