I 2019 må de tage næste trin og gøre sig klar til at tage det fulde spring. Det kræver mod, men også en helt ny måde at betragte IT i virksomheden på.
Øget konkurrence, nogle gange fra uventet side, tvinger virksomhederne til at accelerere den digitale transformation. I kombination med et arbejdsmarked, hvor efterspørgslen på gode IT-kompetencer er væsentligt højere end udbuddet, skaber det en udvikling, hvor mere skal udrettes med mindre.
– 2019 er året, hvor mange virksomheder vil få et »reality check«. Det går ikke længere at vente et halvt eller helt år på at transformere organisationen – risikoen for at miste både markedsandele og kompetent personale er for stor, siger Lars Rossen, Fellow og medlem af Chief Technology Office hos Micro Focus.
Det kræver et helt nyt syn på, hvordan IT planlægges, etableres og anvendes. Men også hvordan IT ikke bare skal understøtte forretningen, men også drive den.
– Det er vigtigt at forstå, at IT ikke kan betragtes som noget separat. Virksomhederne skal i stedet integrere informationsteknik i alle dele af deres forretning. Det er en central del af digital transformation og noget, vi vil se mere af i løbet af 2019.
Vi har allerede set konsekvenserne, når det ikke sker – såkaldt skygge-IT. Hvis den interne IT-leverance ikke svarer til forventningerne, tager virksomhederne ganske enkelt betalingskortet frem og køber tjenester eksternt; Dropbox er et af mange eksempler på dette. Det kan i mange tilfælde fungere udmærket her og nu, men resultatet bliver også, at organisationen mister kontrollen over informationen.
– Det bliver resultatet, hvis ikke organisationen har forstået, at også den interne IT-leverance er udsat for konkurrence. Næste niveau er, at udviklere sætter sine løsninger i drift i, f.eks. AWS, fordi det interne driftsmiljø ikke lever op til forventningerne.
Der er således både en ydre og indre efterspørgsel på digital transformation. Så hvordan kan den interne IT-leverance leve op til forventningerne?
– Virksomhederne bliver nødt til at implementere DevOps på en standardiseret måde. Det vil gøre den interne IT-leverance væsentligt hurtigere. Maskinlæring vil også vinde frem i løbet af året. Teknikken er blevet modnet og er nu indbygget i mange værktøjer fra begyndelsen. Det får organisationer stor nytte af i form af blandt andet prædiktiv analyse og chatbotter, som servicerer brugere og personale.
Hvis man vil fremtidssikre IT-leverancen, mener Lars Rossen, at det vigtigste at huske på er at basere sine systemer på åbne standarder.
– Alt for mange virksomheder køber løsninger, der låser dem i lang tid fremover. Mange organisationer har travlt nu med at gå videre, og det er nødvendigt. Men mit råd er at se lidt længere frem og sørge for at købe løsninger, som sikrer valgmuligheder i fremtiden.