Billedbladet. Spis Bedre. ELLE.
Kioskernes hylder bugner med ugeblade og magasiner fra Aller Media, den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. Imidlertid går flere og flere af læserne i disse år fra papirmagasiner til digitale oplevelser. Derfor stiger behovet for effektivitet i den digitale forretning.
Det mærkede de også hos Aller Media. Virksomheden havde i stigende grad behov for at øge konverteringen fra print til digital samt forbedre effektiviteten i den digitale forretning.
En nødvendig modernisering
Fundamentet hos Aller var – og er – et omfangsrigt abonnementssystem. Tidligere skulle alle ændringer foretages direkte i det system; en praksis, der blev tungere og tungere, og som krævede stor indsigt i et kompliceret system.
”Vi havde behov for en modernisering af vores platform i forhold til den kundevendte side og en modernisering af arkitekturen, så den blev tilpasset den fremtidige it-platform”, fortæller tidligere koncern it-direktør, Michael Enk.
Immeo blev samarbejdspartner
Sammen med Immeo besluttede Aller Media at bygge en ny arkitektur og modernisere platformen, så den kom til at bestå af selvstændige business capabilities implementeret som microservices i Microsoft Azure.
Det var vigtigt, at den nye arkitektur bidrog med at få nye produkter hurtigt ud over rampen.
”Vi valgte Immeo, fordi de er kendetegnet ved god kvalitet. Deres volumen af fejl er lav. Deres kodning er god. De har en god struktur på deres arkitektur og følger den plan og den struktur, vi aftaler. En aftale er en aftale. De står på mål for, at aftaler bliver holdt. Det sætter vi stor pris på”, siger Michael Enk.
Hans kollega, Jenny Olsson, commercial head of B2C i Aller Media i Sverige, supplerer:
”Det var vigtigt for os, at vi havde nogen med os, som både havde de tekniske færdigheder og den forretningsmæssige forståelse. Nogen, der kunne tage vores forretningskritiske behov og skabe et teknisk fundament som betød, vi kunne vores mål”, fortæller hun.
Build once – use everywhere
En af de vigtigste egenskaber ved microservices er, at de kan udvikles og udrulles individuelt. På den måde har Aller Media fået en struktur, hvor flere teams kan arbejde uafhængigt af hinanden og fokusere på den funktionalitet, der giver værdi. Man kan væsentligt hurtigere se, om de forventede fordele ved den nye funktionalitet viser sig at holde i praksis i stedet for at rulle alle moduler ud i én store release.
Samtidig er arkitekturen bygget på princippet ’build once – use everywhere’ som betyder, at indhold nemt kan deles på tværs af services. Dermed har Aller Media A/S reduceret en del af de risici, der er i forbindelse med forandringer. Fremadrettet kan virksomheden nemmere introducere og teste nye idéer og produkter, fordi forandringerne i hvert stykke software ikke påvirker de andre delkomponenter.
God kvalitet til tiden
Trods opgavens kompleksitet og en stram tidsplan, blev alle deadlines holdt.
”Selv Immeos ledere smøger jo ærmerne op og går til arbejdet. Deres succes er vores succes, og det står de også på mål for. De leverer det, der er aftalt og kommer ikke bare ind for at sælge mere. Hvis der dukker et uventet problem op, så løser de det, selvom det sker i weekenden eller i ferien”, siger Michael Enk.
Aller Media A/S’ cloudbaserede it-platform har givet forretningen hurtigere go-to-market, større skaleringsgrad og isolerede risici.
”Med Immeo bliver alle en vinder”, siger Jenny Olsson.
Derfor fortsætter Immeo som Aller Medias strategiske samarbejdspartner på nye projekter.
”Vi er meget tilfredse med det arbejde, som Immeo har udført. Når jeg i dag ser på tallene for konverteringer og nye abonnementer, så bliver jeg meget glad. Og derfor skal vi selvfølgelig fortsætte samarbejdet”, siger Jenny Olsson, commercial head of B2C i Aller Media i Sverige.
Cloud Infrastructure
Microsoft har netop kåret Immeo som 2019-vinder i kategorien Cloud Infrastructure for en banebrydende løsning til Aller Media A/S. Immeo har gennem rådgivning og implementering sammen med Aller skabt en ny forretningsdrevet micro-service arkitektur ovenpå det eksisterende systemlandskab. Den nye arkitektur har gjort det nemmere og hurtigere for it at levere nye digitale services til forretning, mens forretningen har opnået markante fordele ved at kunne arbejde på forretningsdata ét sted fremfor på tværs af de mange bagvedliggende forretningssystemer. Den nye micro-service arkitektur er realiseret på Microsoft Azure platformen.