De første 13 medarbejdere satte d. 1. maj i år deres virtuelle fødder i vores nye ERP-system baseret på Microsoft Dynamics 365. En dag, vi hos BESTSELLER har set frem til siden projektets opstart. Dette er kun én ud af mange milepæle på rejsen mod de flere tusinde brugere, vi vil få ombord i løbet af de næste 3-4 år.
Hvor andre virksomheder inden for modebranchen outsourcer flere af de svære opgaver, har vi hos BESTSELLER en ambition om at være dygtige nok til selv at løfte de mest komplekse opgaver.
Ambitionerne er store
ERP-systemet er en del af BESTSELLERs nye cloud-baserede it-platform, BestOne, som skal understøtte forretningen på en helt ny måde. Udover ERP-systemet består BestOne også af en "best-of-breed" PLM-applikation, Centric8 fra Centric Software. Ambitionerne for implementeringen er store.
Finans- og logistikfunktionerne og alle BESTSELLERs brands på samtlige markeder er omfattet af implementeringen. Retail og HR er i beslutningsprocessen og kører lige nu som pilotprojekter. ”Vi har allerede testet Dynamics 365 Retail-løsningen i et par udvalgte butikker, og feedbacken er positiv: Simpel at bruge, hurtigere transaktioner samt flere og bedre funktionaliteter. Så vi glæder os til at se, hvordan det udvikler sig,” fortæller Kim Guldager, Senior Programme Engagement Manager hos BESTSELLER.
En transformation i BESTSELLER
Den nye it-platform skal ikke kun understøtte vores konkurrenceevne og fremtidige vækst. Den skal også være en gevinst for den enkelte medarbejder: ”BestOne skal understøtte vores medarbejdere på en intuitiv og effektiv måde. Bedre teknologi i vores værdikæde vil gøre os mere effektive, både igennem automatiserede processer og mere pålidelig data,” fortæller Pernille Geneser, CIO i BESTSELLER.
”Vi er på tværs af brands og corporate functions blevet enige om vores fælles fremtidige processer,” fortæller Pernille Geneser og fortsætter: ”Dette har lagt grundstenen for vores forestående arbejde frem mod udrulningen af den fulde platform hos alle vores brands”.
Bygger stort, men starter småt
For at sikre fremgang og minimere ricisi foregår implementeringen med forskudte ”go-lives”. De første brugere på it-platformen var derfor 13 finansmedarbejdere i Schweiz og Polen. "Denne go-live var startskuddet til en række af go-lives de næste 3-4 år, så vi går en spændende tid i møde med mange udfordrende opgaver,” fortæller Nicolas Skovmand, Senior Programme Implementation Manager hos BESTSELLER, og uddyber: ”Vi fortsætter med finansudrulningen, og sideløbende ruller vi ud på logistik for derefter at gå live med det første brand”.
De første brugere på platformen er tidligere SAP-brugere, og for dem har det derfor været en omvæltning at skifte system. ”Men der er optimisme at spore, og der er i BESTSELLER enighed om, at en integreret it-platform vil skabe synergier, som vil gavne os alle,” slutter Nicolas Skovmand.
BESTSELLER går ”all-in”
Hos BESTSELLER har vi fået adgang til den nyeste version af Dynamics 365. Fordi implementeringen er af en betydelig størrelse, selv for Microsoft, er vi i direkte kontakt med Microsofts udviklingsafdeling i både USA og Danmark. Det giver BESTSELLERs medarbejdere mulighed for at påvirke den fremtidige standardløsning for systemet.
"Vi har allerede nu haft stor indflydelse på udviklingen af Dynamics 365,” forklarer Kim Guldager og fortsætter: ”Især inden for logistik og retail har vi været med til at bane vejen for fremtidens måde at arbejde på, hvilket er en kæmpe mulighed for BESTSELLER."