Måske skal din nye virksomhed sælge online fra egen webshop, eller måske skal den kun have en præsentationsside som en virtuel forlængelse af det klassiske visitkort. Uanset hvad, så bør en moderne virksomhed have en moderne hjemmeside, der i udseende og funktionalitet afspejler firmaet. Men det er ikke altid nemt.
Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) undersøgte 505 af medlemmernes hjemmesider og fandt, at næsten halvdelen oplevede såkaldte SPOF-fejl (Single Point of Failure). Typisk var det noget så simpelt som en enkelt knap, f.eks. en deleknap til Facebook, der ikke var sat rigtigt op og forhindrede resten i at fungere ordentligt, mens den stod og kommunikerede med serveren i den anden ende. Den slags ødelægger virksomhedens troværdighed og får lynhurtigt potentielle kunder til at klikke videre til konkurrenten. Men hvordan undgår man den type fejl?
Undersøgelser viser, at der er tre typiske forhindringer, når du starter ny virksomhed og skal online:
- Det er svært at designe den helt rigtige hjemmeside
- Det er svært at blive opdaget i mængden
- Det er svært at finde tiden
I det moderne forretningsliv er internettet det første sted, dine potentielle kunder finder dig. En ting er, at du sørger for, at Google kender til din eksistens, men alle brancheorganisationer anbefaler, at du har et godt sted at lede online-trafikken hen.
Din hjemmeside er altså et af dine stærkeste redskaber og et af de første steder, potentielle kunder møder dig og din virksomhed. For at præsentere din forretning bedst muligt skal du have en hjemmeside, der afspejler virksomheden. Allerede når du vælger hosting, er mulighederne mange. Man kan starte billigt ud, blot man holder sig for øje, om design- og vækstmulighederne er til stede. Alternativt kan man lade hosting-udbyderen eller andre stå for designet.
Gør det nemt at designe en hjemmeside
Når din side skal designes, er værktøjerne mange, og alt efter om det er en blog, side eller webshop, er der forskellige muligheder. WordPress er et af de mest anvendte, og er man velbevandret i værktøjet, er det også muligt at bygge flotte og teknisk meget avancerede hjemmesider. Står man derimod med en god idé, man bare gerne vil præsentere for verden uden selv at have styr på forkortelser som CSS eller HTML, så bliver det straks en anden sag.
Vi kontaktede Surftown, som er en af Danmarks største hosting-udbydere, for at høre, hvilke udfordringer udbyderen ser, og hvordan man kan imødegå dem. Netop Surftown tilbyder en lang række forskellige løsninger og har derfor også kontakt til mange forskellige typer iværksættere. Det har givet Surftown et unikt indblik i de udfordringer, iværksættere møder, når de vil have virksomheden på nettet.
"Mange benytter arbejdet på deres side eller online-platform til at udvikle idéer. Systemet, som de vælger til opbygning af hjemmesiden, bliver hurtigt tegnebrættet, hvor deres måske lidt abstrakte idé kan tage form," forklarer David Schønnemann, Online Marketing Manager hos Surftown. "Det er dog ikke alle, der har den tekniske kunnen til at lave det perfekte website, som de kan se for deres indre blik. Derfor bliver det stadigt vigtigere for os og vores 'konkollegaer' at have produkter, der sikrer, at flere kan komme online."
Selv om mange hosting-produkter indeholder avancerede værktøjer til at designe professionelle websider, uden at det behøver koste alverden, kræver det alligevel en vis grad af teknisk indsigt at udnytte alle mulighederne. Der er hjælp at hente, og informationerne findes derude. Men måske er en sideløbende efteruddannelse som webdesigner ikke den bedste måde for iværksætteren at bruge sin tid.
"Vi ville gerne hjælpe alle med at sikre deres plads online. Derfor inkluderer alle vores hosting-produkter også vores nye Surftown Sitebuilder. Den giver alle muligheden for at komme hurtigt online med en responsiv og professionelt udseende hjemmeside eller webshop med en færdig betalingsløsning."
"Den (Surftown Sitebuilderen, red.) er perfekt til dem, der skal skabe sig en simpel online-tilstedeværelse uden at have et forudgående kendskab til kodning og design. Nogle har dog brug for mere teknisk avancerede løsninger, og til dem har vi et designteam, der sidder klar til at skabe den skræddersyede løsning, som passer til kundens idé," siger David Schønnemann. "Men det er vigtigere end nogensinde, at ens hosting-udbyder kan rumme andre end dem med den tekniske viden."
Bliv opdaget i mængden
De traditionelle gratis værktøjer kan en masse, men vil man gerne have en hjemmeside, der lever op til moderne krav om søgemaskineoptimering (SEO), eller som har et responsivt design, der fungerer på alle tænkelige platforme, så kan det meget hurtigt kræve, at man dykker ned i den bagvedliggende kode. Specielt SEO-værktøjer til for eksempel WordPress kræver lidt mere teknisk kunnen, end de fleste har. Men samtidig kan man ikke tillade sig at ignorere behovet for søgemaskineoptimering, hvis ens hjemmeside ikke skal forsvinde i mængden.
"Det er vigtigt, at din side er SEO-optimeret. Ikke kun på grund af den organiske trafik, du kan få fra Google, men stærkt SEO-arbejde ligger også til grund for, at din betalte markedsføring via eksempelvis AdWords bliver tilstrækkeligt effektiv," siger David Schønnemann.
Effektiv markedsføring er vigtig for at blive opdaget, og for de fleste iværksættere er marketingsbudgettet ikke stort. Google er en af de vigtigste platforme, og netop derfor at det vigtigere end nogensinde, at Google ved, hvilke søgninger der er relevante for netop dine landingssider.
Målet med Google AdWords er, at dine kunder finder dig, netop når de har behovet for det, din virksomhed tilbyder. Derfor er det ikke kun vigtigt, at din virksomhed dukker op i forbindelse med de rigtige søgninger, men også, at siden har det helt rigtige indhold.
"Det er naturligvis vigtigt at have et sted at sende folk hen, når de klikker - men at sikre sig, at folk ikke bare bouncer ud igen, stiller store krav til design og indhold."
Frigør tid til det, der betyder noget
Ved at vælge en løsning, der er baseret på skabeloner, men stadig tilbyder masser af valgmuligheder samt de mere tekniske aspekter af en moderne hjemmeside, får man det bedste af to verdener. Man frigør tid til den kreative iværksætterproces og til overvejelserne om, hvad siden skal indeholde, uden at de tekniske detaljer tager fokus.
For iværksætteren er tiden en af de vigtigste ressourcer. Mange iværksættere arbejder alene eller som virksomhedens væsentligste drivkraft, så derfor er det vigtigt at prioritere sin tid. En professionel og fængende tilstedeværelse på internettet er efterhånden en essentiel detalje at have på plads for at skabe den nødvendige synlighed, men måske behøver man ikke gøre alt arbejdet selv.
"Nogle har stadig et fuldtidsarbejde, når de tager hul på deres iværksætterdrøm, og her skal tiden, de bruger på projektet, passe ind i "konflikten" mellem familie- og arbejdsliv. Der er mange ting, der skal være på plads, så det handler om at eliminere stopklodser," siger David Schønnemann. Han fortsætter: "Og der er bestemt ingen skam i at få nogen til at designe ens hjemmeside eller vælge en teknisk mindre avanceret løsning, hvis man ikke selv er teknisk stærk."
Du kan læse meget mere om Surftown Sitebuilder her