Avatar billede Jannickhess Professor
14. oktober 2014 - 18:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

HP Stationær Pc Strøm forbrug... 2,600 kr. pr år i strøm...

Hejsa Eksperter,

Jeg har netop sat en måler (sparometer) til min Stationære computer. Og bliver i den anledning forskrækket

"Slukket" Hp bruger 8.8 watt eller 147 kroner om året når den står standbye

140 Watt når den er tændt eller 2.300 kroner om året i strøm
Når skærmen også tændes så er det oppe på 156 watt eller 2.600 kroner om året, for bare denne her ene computer..

Hvis jeg i fremtiden skal købe mig en nyere computer, hvilken stationære skal jeg så kigge mig om efter ?

Hilsen

JH
Avatar billede chalde Seniormester
14. oktober 2014 - 19:37 #1
Det kommer helt an på dit behov.
Hvad skal den bruges til?
Avatar billede Novice-1 Forsker
14. oktober 2014 - 19:56 #2
Min bærbare larmer af og til en hel masse også selvom CPU forbruget måske er helt ned på 1 -4%
jeg forestiller mig at når den så larmer sådan bruger den også ekstra strøm
når jeg så genstarter i fejlsikret tilstand bliver den påny helt lydløs

vil dit! strømforbrug monstro ændre sig hvis du starter i fejlsikret tilstand med mellemrum

er det skærm eller harddisk der sluger mest

opgiver fabrikanten ikke -påstået- forbrug ligesom med TV apparater
Avatar billede Jannickhess Professor
14. oktober 2014 - 20:25 #3
Hej Chalde & Novice-1

Jeg syntes bare at 156 watt er utroligt meget for bare 1 computer.
Men jeg vil nok lidt senere, måle hvor meget min Bærbare Acer bruger af strøm, til sammenligning.

JH
Avatar billede chalde Seniormester
14. oktober 2014 - 20:51 #4
#3 Det er ganske normalt for en stationær. Faktisk i den lavere ende.
Bærbare bruger en del mindre strøm og kunne være et fint alternativ.
Ellers en Intel NUC eller anden SFF som også ligger i den lavere ende i forhold til strømforbrug.

Men uden at vide hvad dit behov er, så er det svært at komme med et reelt  bud.
Avatar billede Jannickhess Professor
14. oktober 2014 - 20:51 #5
Min Bærbare pc bruger vidst kun 19 Watt
Men kan desværre ikke måle det, da den er kaput.

JH
Avatar billede Jannickhess Professor
14. oktober 2014 - 22:00 #6
#4

Jeg bruger den ikke til avancerede spil, men mest til internet, og Excel, og sådan noget lign.

De oplyser, jo ikke hvad en ny Stationær pc koster i strømforbrug
Men det skal da helst gerne bruge det halve af det min bruger i dag
altså 156 Kwh / 2 = 78 kwh.

Men ellers bliver det nok en Bærbare med en Dock til pc skærmen
Så den kan benyttes på samme måde som en Stationær pc kan bare mindre i strøm..

Jeg bor alene, og min strømforbrug er oppe på 2.375 KWH pr år x 2,16 kr. 5.130 kroner i strøm = 427,50 om mdr.

Men jeg betaler til Dong 1 gang i kvartalet

Men jeg mener bare at min strømregning er oppe på omkring 2200 kroner pr kvartal, så der er noget der ikke helt stemmer overens. ?

Men en ny computer er der ikke penge til før om noget tid.

Og der skal ikke lånes penge til den, jeg sparre op..

JH
Avatar billede Jannickhess Professor
14. oktober 2014 - 22:01 #7
Chalde læg gerne et svar

Og Tak

JH
Avatar billede Blueeyez Mester
15. oktober 2014 - 00:32 #8
Afhængigt af hvad du skal bruge din pc til, har du så overvejet at bruge Linux Ubuntu fremfor Windows? Det kan skære en del ned på strømforbruget..
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2014 - 10:03 #9
#8 Uddyb gerne med beregninger og beviser for den påstand.

#7 Bare behold point :)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. oktober 2014 - 11:44 #10
#9 Nu var det et muligt forslag ;-) 147 Watt er meget for en pc efter min mening medmindre det har et gamer grafikkort..
Avatar billede Jannickhess Professor
15. oktober 2014 - 18:07 #11
#10

Ja 147 watt i standby, men fra nu af hiver jeg strømstikket ud
når jeg slukker min pc.

Tak for jeres hjælp
men så taer jeg da gerne selv pointene

JH
Avatar billede Novice-1 Forsker
15. oktober 2014 - 21:06 #12
hvis det er i standby, så så ville den givetvis bruge mindre i dvale  :-)formoder jeg

kan det tænkes at den bliver angrebet udefra eller forsøger at gå på nettet selv i standby  -blot en tanke
altså om den er inficeret på en eller anden måde

men# 3 siger jo din er i den lavere ende når det gælder strømforbrug
--også når det gælder standby !?

selv er jeg i øvrigt begejstret for www.spywarefri.dk
og jeg tænkte, hvis det er snavs der påvirker strømforbruget...

se
http://www.spywarefri.dk/vejledning-til-rensning/
og her et nyt indlæg: farbar.....
  http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/88330/

men teoretisk set burde infektioner jo ikke kunne påvirke forbruget i standby
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2014 - 21:39 #13
#12 Han skriver i starten:
140 Watt når den er tændt