Avatar billede eiken Nybegynder
07. september 2014 - 17:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget gir 11 Mega-bit

Hos min internetudbyder har jeg en 15 Mega-bit forbindelse.
Der garenti for minimum 11 Mega-bit.
Hvis 11 Mega-bit kører 24/7 og den virkelig udnytter de 11 Mega-bit 100%.
Hvor mange GB kan jeg så hente på 24 timer ?
Hvad svarrer 11 Mega-bit til i kB/s (den aktuelle hastighed) ?
Avatar billede Slater Ekspert
07. september 2014 - 18:23 #1
Det er rimelig nemt at regne i. En byte er 8 bits. En megabit er altså 0,125 megabytes (MB) eller 125 KB.

11 Mbit per sekund giver altså 950.400 Mbit i døgnet (11x60x60x24), hvilket skal divideres med 8 for at give MB, altså 118.800 MB eller 116 GB.
Avatar billede eiken Nybegynder
07. september 2014 - 19:47 #2
Det lyder ikke helt rigtigt.
Er du helt sikker på at du her regnet rigtigt ?
116 GB er nogenlunde det jeg hentede da jeg havde 20-30 mege-bit forbindelse.
Jeg tror at jeg henter omkring 40-50 GB i døgnet med mine garanterede 11 Megebit eller Megabyte,
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af det.
Det har taget 3-4 dage at fylde en 160 GB HD, og så er der en del som ikke er helt færdigt.
Avatar billede Slater Ekspert
07. september 2014 - 20:12 #3
Nu går du ud fra, at alting konstant downloader med den højeste hastighed, du har - det ved jeg ikke om er tilfældet. Hvis du downloader over http, ftp, torrent eller lignende er der ujævnheder fra afsenderens side.

Jeg har selv en 40 Mbit fiberforbindelse, og får reelt 45. Det giver mig en downloadhastighed på 5,6 MB i sekundet eller 19,8 i timen, hvilket betyder at jeg kan downloade et 10 GB spil fra Steam på en halv time. Det passer meget godt. Men Steam har også nogle overordentligt gode servere, og er et af få steder, hvor man som regel får fuld hastighed i den størrelsesorden.

Men ja, udregningen skulle være god nok - ikke fordi jeg ikke kan begå fejl, men kig f.eks. her: http://www.numion.com/calculators/time.html
- Indtast f.eks. 100 GB i "file size" boksen og kig under "10 Mbps".
Avatar billede Slater Ekspert
07. september 2014 - 20:12 #4
Hov, 19,8 GB i timen.
Avatar billede eiken Nybegynder
07. september 2014 - 23:47 #5
Nu har jeg ikke haft internet i 6-7 uger så der er meget der skal hentes.
Jeg bruger u-torrent. Jeg henter kun fra gode torrent side som har mange seedere pr fil, og da jeg bruger at hente 20-40 filer samtidig så burde de gode filer med mange seedere tage den hastighed som de mindre gode ikke formår at hente.
Siden jeg oprettede dette spm. (for flere timer siden) har u-torrent hentet 16,8 GB (klokken er nu 23:36) så noget tyder på at jeg ikke får de garanterede 11 M-bit som Telia garanterer.
?
Tak for hjælpen, læg et svar og få dine velfortjænte point.
Hvilken internet-udbyder bruger du ?
Har du forbindelse via fiber, kabel, eller telefon NET.
Avatar billede eiken Nybegynder
08. september 2014 - 00:41 #6
u-Torrent viser at jeg henter med ca. 720 kB/s, hvor mange M-bit svarrer det til ?
Avatar billede Slater Ekspert
08. september 2014 - 07:47 #7
720 KB er ca. 5,8 Mbit. Men torrent er ganske ustabilt, hastighedsmæssigt - du kan ikke regne med at hente med topfart hele tiden.

Prøv evt. en hastighedsmåler som f.eks. http://speedtest.telenor.dk - du behøver ikke have Telenor for at bruge den. Men husk naturligvis at bruge den mens du ikke downloader noget andet, altså uden at starte torrent først.

Jeg har selv YouSee internet gennem tv-stikket, som teknisk set er en fiberforbindelse. Den mister ikke hastighed med afstanden til centralen som almindelig telefonledning.