Avatar billede tzinck Novice
03. september 2014 - 12:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er der på partitionerne ?

Jeg har haft installere Ubuntu på min Windows 8 PC. Jeg ville fjerne det igen, men kunne ikke finde ud af hvordan man afinstallerer det. Nu har jeg så kørt en automatisk gendannelse af PC'en, men den automatiske recoverfunktion kan ikke gendanne til fabriksindstillinger, men kun gendanne Windows på systempartition.

Der ligger en del partitioner på disken, som jeg ikke ved hvad hører til. Hvordan finder jeg ud af, hvad der er på dem, og om de kan slettes uden at ødelægge Windows recovery funktion ?

Lenovo Support er ikke meget værd. De vil bare have mig til at købe en "gratis" DVD til 180 kr. i forsendelse.

Screendump af Partitioner:
https://drive.google.com/file/d/0BxVQja510ePiQ2lYYkJkYkpGNmM/edit?usp=sharing
Avatar billede tzinck Novice
03. september 2014 - 13:28 #1
Nå, nu har jeg forsøgt med en Partition manager og slettet partitionerne, men jeg kan ikke få dem lagt til Windows partitionen som de var inden jeg begyndte at lege med Ubntu
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2014 - 13:31 #2
mange gange kan man trække i kanten på windows-partitionen, og udvide den på den måde. Kommer an på hvilket program, du bruger.
Avatar billede tzinck Novice
03. september 2014 - 14:05 #3
Det kan den ikke. Jeg prøver at højreklikke på den også. Den kan formindske, men ikke forøge.

En anden løsning var at tage backup af recovery partitionen og så formattere og repartitionere hele skidtet... men hvordan lægger jeg så recovery partitionen tilbage så jeg er sikker på at Lenovos 1 key recovery virker igen bagefter  ?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2014 - 14:26 #4
ok der ligger muligvis en 'udvidet partition' usynligt på den ny ledige plads - prøv lige om der kan slettes mere i det område - og så bagefter udvide win-partitionen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2014 - 14:27 #5
Disse filer er vigtige og din PC. Starter ikke uden og alt efter Fabrikat er OEM også vital
http://gupl.dk/713882/
Avatar billede tzinck Novice
03. september 2014 - 14:36 #6
-> poko1
Det ser ud til at jeg havde gættet rigtigt da jeg slettede partitioner :-)

-> claes57 Men... den kan stadig ikke udvide win partition. Jeg har prøvet på alle mulige måder at slette og oprette partitioner - formatteret og uformatteret.

Jeg er lige i gang med en guide der skulle genpårette OneKey recovery og måske løse problemet den vej :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2014 - 14:51 #7
ok - hvis det er via win selv, så er den ikke pjattet med at udvide c-drevet hvor win er installeret. Det kan gøres med tredie-parts programmer (fx gparted eller http://www.partitionwizard.com/partitionmagic/partition-magic-for-windows7.html )
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2014 - 15:05 #8
Jeg bruger altid kun Microsofts eget værktøj
http://gratisupload.dk/vis_billede/713886/
Avatar billede tzinck Novice
03. september 2014 - 18:18 #9
Der er tilsyneladende ikke nogert der funker. Jeg har mistet tålmodigheden, så nu nu har jeg bidt i det sure æble og betalt 280 kr for recovery disk set :-(

Tak for de gode forslag. Kom med et svar. Så kan I dele point :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2014 - 18:21 #10
Samler ikke point