Avatar billede dcasso Nybegynder
06. august 2014 - 08:00 Der er 2 kommentarer

Mapi vs Imap på langsom forbindelse og flere brugere

Hej

Jeg har en bekendt, der driver en virksomhed, hvor de er 6 mand til at dele en 4 mbit forbindelse (de bor på landet).

De har de sidste mange måneder haft store problemer med deres email, som er en ekstern hosted mapi løsning, de benytter i outlook 2010-13. Deres outlook fryser, går i står m.v. når man åbner outlook, søger i den m.v.. Der kan gå op til et minut fra de klikker åbn outlook til der sker noget.
De har desperat brug for at finde en løsning på det, men deres email udbyder siger, at de ikke kan gøre mere fra deres side af.

Jeg har i den sammenhæng tænkt på, om det ville være hensigtmæssigt at skifte væk fra en mapi løsning til en imap fra eks. gmail eller om det ikke vil have nogen effekt.

Så har i hørt om dette problem med eksterne mapi løsninger før og vil en flytning til imap formodes at kunne løse problemet eller tager den endnu flere netværk-ressourser

mvh
Dennis
Avatar billede leif Seniormester
06. august 2014 - 08:58 #1
Det er jo anpå om de har behov for MAPI funktionerne ?

Jeg har oplevet at selv med IMAP så har Outlook problemer selv på hurtige forbindelser (Problemet er tilsyneladende Outlook og ikke hverken forbindelse, udbyder eller protokol), men at med fx. Thunderbird er der ingen problemer.
Avatar billede dcasso Nybegynder
06. august 2014 - 09:43 #2
Tak for svaret, mit eget kendskab til MAPI er meget begrænset, så hvilke funktioner kunne de anvende som er unikke for MAPI.
Pt, deler de en fælles mail konti og har ikke andre, end ikke en pr medarbejder.

Havde også tænkt på om outlook kunne være årsagen, men alle maskiner indkøbt for sig, nogle er ret så store. De bruger flere forskellige versioner af windows og har forskellige versioner af outlook.
Derfor havde jeg egentlig ikke tænkt på Outlook som værende grundproblemet.