Avatar billede Lanternen Novice
25. maj 2014 - 12:50 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke slette backup-filer

Hejsa
Jeg har laver en Backup af mit styresystem på en extern harddisk.
Nu har jeg fået en ny maskine og vil slette den gamle backup. Det får jeg ikke lov til.

Den siger: Du er nægtet adgang til denne mappe. Brug Sikkerhedsfanen for at få adgang til denne mappe.
Det gør jeg så, men kan ikke ændre rettighederne, kvadratet, hvori der skal sættes flueben, er ikke aktivt,
så jeg kan ikke.

Hva' gør jeg forkert ;)

Jeg bruger Windows 7 Ultimate 64-bit
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. maj 2014 - 13:26 #1
Har du prøvet at slette fra diskhåndteringen? hvis ja og det heller ikke lykkes laver jeg en beskrivelse til dig i CMD Diskpart.
Avatar billede Lanternen Novice
25. maj 2014 - 15:32 #2
Fandt omsider Computeradm./diskhåndtring ;)

Når jeg højreklikker kan jeg åbne backup'en, men stadig får jeg ikke lov til at slette. Jeg får også mulighed for at slette diskenhed, det prøvede jeg ikke, da jeg har andet liggende på drevet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. maj 2014 - 15:58 #3
Du skal ikke selv lægge svar!
Svar (til løsninger og pointgivning)

Kan du lave et screenshot af disken og fortælle hvor på disken dit backup ligger?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2014 - 16:33 #4
højreklik på drev/mappe og vælg egenskaber. Så fanebladet sikkerhed - herind klik på avanceret. Så fanebladet ejer og der rediger.
Du kan nu overføre ejerskabet til din konto - og så skal du bagefter kunne gøre med mappen, hvad du vil.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2014 - 16:34 #5
ps - husk lige hak i at medtage undermapper og objekter før du klikker på anvend.
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 12:12 #6
Hej begge 2 og tak fordi I gider hjælpe :)
Da jeg prøvede din model claes57, kom den på et tidspunkt med dette

Jeg har nu sat Helle-PC\Helle som administrator. Når jeg så vil slette siger den:
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 12:18 #7
Hej begge 2 og tak fordi I gider hjælpe :)

Jeg har nu sat Helle-PC\Helle som administrator. Jeg har også givet tilladelser til de andre der stod på listen. Når jeg så vil slette siger den: Der opstod en fejl under brug af sikkerhedsoplysninger for ..........(en hel masse tal) og jeg kan stadig ikke slette.

Poko1 - jeg kan ikke finde ud af at indsætte klip?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 12:24 #8
Du kan ikke sende billeder herind, men du kan uploade dem til www.gupl.dk og så skrive linket til billedet herinde.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 13:14 #10
det er windows, der ejer 'system volume' - den kan du ikke pille ved.
Men: Kontrolpanel / system - og systembeskyttelse ude til venstre.
Marker så drev e:, og klik Konfigurer. I det nye vindue kan du klikke på 'slet' og så er alle filer i den mappe væk.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 13:15 #11
i øvrigt - de ting, der ligger i 'system volume' er til systemgendannelse, og er ikke en backup.
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 13:39 #12
Hvis jeg gør det, så ryger vel alt på E-drevet? Jeg har en mappe med egne ting der bestemt ikke skal slettes GYS...
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 13:46 #13
Den rører kun det, der ligger i mappen system volume. Absolut ikke andet.
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 14:05 #14
Så er det gjort.

Men der ligger stadig 8 mapper (med en lille lås på!) Jeg kan ikke slette dem (den siger jeg skal have rettigheder fra  Helle-PC\Helle??) men jeg kan komme ind.

Derinde ligger et hav af underbiblioteker, de kan heller ikke slettes. Men der kan jeg gå ind og slette de 3 filer, der ligger - og derefter gå tilbage og slette underbiblioteket.

Der bliver godtnok lidt arbejde til de lange vinteraftener ha-ha, men det kan altså lade sig gøre nu - så tak fordi du gad hjælpe;)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 14:21 #15
du kan prøve i systembeskyttelsen (se #10) at markere e:drev, og Avanceret - der prikker du i 'slå systembeskyttelse fra'.
Anvend, og genstart pc. så kan du gå ind samme sted og slå det til igen - men alle filer i mappen og undermapper burde være væk.
Hvis du kun har egne filer og intet windows-system (eller installerede programmer) derinde, så behøver du ikke systemgendannelse på drevet - og når det er en ekstern disk, så har du næppe noget program liggende, men kun data.
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 14:40 #16
Jamen det var/er faktisk slået fra. Mystisk...
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 15:21 #17
så er det en rest fra en gammel windows - og så er der kun en manuelle vej mht sletning.
Der er en måde via linux - men det er kun i nødstilfælde.
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 15:27 #18
Det er faktisk en anden udgave, end den jeg har på min ny maskine.

Så jeg tar' bare den manuelle vej, så lang tid tager det jo heller ikke.

Det er bare så godt du gad hjælpe, ellers havde jeg garanteret flejnet ud ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 15:32 #19
ok - bare læg et svar selv og luk.
Avatar billede Lanternen Novice
26. maj 2014 - 17:20 #20
Er der lukket når jeg trykker Svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2014 - 17:32 #21
Du skal lige trykke på accepter ud for dit svar.