Avatar billede msl_ddm Nybegynder
22. maj 2014 - 11:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Visning af beregningsstatus

Hej

Jeg har et ark, med relativt tunge beregningsprocesser i forbindelse med opdatering af data fra en SQL-db.

Den tunge beregning forventes kun at køre ved åbning af dokumentet.

Da arket har til formål at skulle anvendes som analyseværktøj af forskellige brugere, tænker jeg, om det er muligt at oprette en fane med et "servicebillede" der forklarer "Data opdateres, vent venligst...", som uanset hvordan dokumentet at lukket ned, altid vil være den fane der vises under opstart, indtil den første store beregning er gennemført.

Er der eventuelt mulighed for at Excel selv opdager hvornår denne indledende kalkulation er færdig, hvorefter brugeren vil blive henvist til rapportens egentlige indhold?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. maj 2014 - 11:49 #1
En enkel metode er anvendelse af statusbar (nederst venstre hjørne) - der så kan fjernes når opdateringen ar afsluttet.
Er den indledende kalkulation i form af en makro?
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. maj 2014 - 09:16 #2
Hej supertekst

Der er ingen makroer i arket, så den indledende kalkulation skyldes automatisk opdatering af pivottabeller når filen åbnes.

Jeg tænker at følgende opsætning ville være smart:

1) Deaktiver alle automatiske opdateringer.
2) Få dokumentet til at starte op på en bestemt velkomstfane når den åbnes.
3) Indsætte en tryk-knap der kører en opdateringsmakro for a) SQL-kald og b) pivot-tabeller.
4) Vis teksten "Vent venligst - dokumentet opdateres" i en celle i velkomstfanen.
5) Supplere denne tekst med en statusbar nederst til venstre.
6) Erstatte teksten "vent venligst - dokumentet opdateres" med "Alt er opdateret pr. [dd.mm.åå] - [tt:mm]". Når kørslen er færdig, hermed kan brugeren selv se sidste tidspunkt for opdateringen.
Avatar billede supertekst Ekspert
23. maj 2014 - 09:32 #3
Hej
Ja det er jo også en mulighed, men ville det ikke være bedre med en automatisk opdatering når filen blev åbnet?
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. maj 2014 - 09:40 #4
Den nødvendige opdateringsfrekvens behøver kun at være hver 14. dag. Derfor er den automatiske opdatering egentligt lidt et overkill.

Dog vil jeg gerne give brugerne muligheden for at opdatere selv. Og med frygt for at de panikker over at opdateringen kan tage flere minutter, vil jeg gerne at arket fortæller brugeren at der opdateres, hvor længe det tager samt hvornår der sidste er opdateret.
Avatar billede maffigadaffi Novice
23. maj 2014 - 12:33 #5
Nemmest at gøre vha.VBA, eks. en userform du indlæser når beregning starter og fjerner når beregning er slut.
Alternativt kan du have beskeden på en (skjult?) fane og vise fanen vha. VBA når beregning starter og skjule fanen igen når beregning er slut.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
26. august 2015 - 12:15 #6
Lukkes - manglende svar