Avatar billede Bodycare Nybegynder
26. marts 2014 - 19:13 Der er 7 kommentarer

Hvad er et Homeplug ethernet sæt?

Har kigget på sådan en til evt at bruge i stedet for lan kabel siden der er langt fra routeren indtil værelset. Ville bare høre hvor effektiv sådan en er og hvordan sådan en er anderledes end kabel?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2014 - 19:30 #1
Det er to di ser, der sætter i stikkontakt. Den ene har forbindelse til din router, og sender så signal via el-ledninger til den anden, der så kører det ud lokalt som wifi.
Det virker fint når de to dimser sidder på sammen sikringsgruppe i dit målerskab. Det kan du teste ved at sætte en lampe i hver stik. Sluk for en sikring i skabet, og hvis begge lamper går ud så er det ok. Hvis begge er tændte, så prøv en anden sikring. Hvis den ene slukker og den anden er tændt, så er det ikke sikkert, at du får fuld hastighed igennem.
Avatar billede Bodycare Nybegynder
26. marts 2014 - 20:10 #3
Er der nogen forskel på hastigheden mellem LAN kabel og dette? Og hvis man skal have den hurtigste hastighed i mellem routeren og computeren ville det så være det mest effektive hvis der er langt mellem routeren og computeren?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2014 - 20:36 #4
HomePlug er godt mellem etager og hvor der er svært at kable med Lan og man vil have en stabil høj hastighed.
Fra rum til rum er det billigere med lankabel, og det kan på nogle systemer også sættes på gigabit. Så det vil være hurtigst.
Har du router i stueetagen, og vil have wifisignal i kælder og loft, så er homeplug den, der giver bedst signal i huset.
Alm lejligheder i et plan nøjes med en router.
Avatar billede Bodycare Nybegynder
26. marts 2014 - 20:59 #5
Bor i hus men computeren står ret langt væk fra routeren ca 35 meter. Men dette er i luftlinje. Hvis man så skal sætte det op af væggen bliver den længere ca 40-45 meter
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2014 - 21:13 #6
det ville jeg kraftigt overveje homeplug.
Avatar billede vaedd Nybegynder
27. marts 2014 - 10:39 #7
jeg har et anneks der ligger ca 80m fra vores hovedhus, og bruger homeplugs, det virker overraskende godt ( godt nok til at se netflix) , og det er altså over to forskellige sikringsgrupper