Avatar billede Jannickhess Professor
15. februar 2014 - 08:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Regning Moms se dette regnestykke - dem der ikke ved det

Lær lidt om regning.
I Danmark betaler vi 25 % i moms.
Hvis en varer koster 125 kroner så er de 25 kroner moms.

SÅDAN REGNES DET UD
125 x 0,2 = 25.00 kroner i moms.

Hvordan lægger man moms til?
Hvis f.eks. en bærbar computer koster 10.000 kroner uden moms, så skal butikken lægge 25% moms til.

25% af 10.000 kroner er 2.500 kroner, altså i alt 12.500 kroner.

Hvis man skal lægge moms på et beløb kan man gange med 1,25:

1,25 * 10.000 kroner = 12.500 kroner

****************************************

Hvor meget udgør moms af en vares pris
Momsen udgør 20% af en vares salgspris. Det lyder måske ikke intuitivt, når nu moms-satsen er på 25%. Men rente-regning har aldrig været helt gennemskueligt.

Lad os illustrere. Hvis man regner i brøker er det lidt nemmere at forstå.

Hvis en vare koster 100 kroner uden moms, skal vi lægge 25% eller 1 fjerdedel (1/4) af varens pris til. De 100 kroner udgør 100% eller 4/4. Når vi lægger 25% eller 1/4 af varens pris oven i prisen, så har vi 125% eller 5/4 (fem fjerdedele).

Prisen med moms udgøres altså nu af 5 fjerdedele. Hvis vi vælger at anskue prisen inklusiv moms som 100% eller 5/5, så ser vi at momsen altså udgør 1/5 = 20%.

Genvejen når man vil trække momsen fra en pris med moms
Hvis man vil gøre det lidt nemt, så kan i stedet for at trække 20% fra, bare gange med 0,8.
Prisen uden moms for ovennævnte bærbare computer er 0,8 * 12.500 kroner = 10.000 kroner

****************

Min Løn er på 14057 kroner hver måned, hvis jeg køber ind for alle pengene, Her i Danmark
Betaler jeg 2811,40 i moms

Og de 14057 kroner jeg har fået udbetalt har jeg naturligvis også betalt skat af her i Landet
Hvis jeg fik pengene udbetalt uden skat, ville det have været Cirka omkring 18.500 kroner

4443,00 i Skat
2811,40 i moms

I alt hver måned 7254,40 kroner i skater og moms.
Ikke noget at sige til vi bor i et dyrt land.

JH
Avatar billede Jensen DK Novice
15. februar 2014 - 10:09 #1
Hvor vil du hen med alt det regning, når du ikke kan regne ud hvordan du lukker alle dine åbne spørgsmål, det andet har vi andre vidst længe.
Avatar billede Jannickhess Professor
15. februar 2014 - 17:49 #2
Jeg vil lige prøve at kigge mine ? igennem.
og lukke dem.

Det med de 20 % vidste jeg ikke selv før jeg hørte om det.

Hilsen

JH
Avatar billede Jensen DK Novice
15. februar 2014 - 17:51 #3
ja man lærer noget hver dag.
Avatar billede aliaz Nybegynder
16. februar 2014 - 13:16 #4
Måske det mest ligegyldige "spørgsmål" jeg nogensinde har set!