Avatar billede toeffedk Novice
11. februar 2014 - 21:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Regne med datoer??

Jeg vil høre om det kan lade sig gøre at regne med datoer i Excel.
Min tanke var at lave et ark hvor man kan holde regnskab med køerne i stalden og hvornår de skal kælve.
Tanken var i A kolonnen skulle være ko-nr, B kolonnen skulle være dato for hvornår den er insemineret.
Spørgsmålet lyder så om det kan lade sig gøre at finde en formel til C kolonnen hvor den regner 9 mdr og 8 dage frem i forhold til den dato i B??
På forhånd tak for hjælpen..
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 22:09 #1
Med insemineringsdato i B1

=DATO(ÅR(B1);Måned(B1)+9;DAG(B1)+8
Avatar billede toeffedk Novice
11. februar 2014 - 22:20 #2
Ej det var hurtigt og det virker som det skal, dog manglede der en parentes i slutningen :)..
Vil du sende en besked markeret som svar så du kan få dine point?? :)
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 22:26 #3
OK.
Hans
Avatar billede acore Ekspert
11. februar 2014 - 22:51 #4
Bare en lille kommentar: 9 måneder kan være mellem 273 og 276 dage, alt efter hvilke måneder det er.

Hvis du beslutter dig for at regne ned at 9 måneder er 274 dage, så er 9 mdr og 8 dage lig 282 dage.

Og med insemineringsdato i B1, kan du få datoen med

=B1+282

Hvis 41963 eller noget lignende, så skal den bare formatteres som dato.

Årsagen er, at en dato i excel "bare" er et tal (hvor en dag er 1), der formatteres som dato. Man kan derfor regne med dage ved at trække fra og lægge til.