Avatar billede Peter_Packroff Nybegynder
31. januar 2014 - 17:13 Der er 5 kommentarer

Tvunget startside via router-indtilling

Hej alle

Min svigerfar har en del ferielejligheder til udlejning i Berlin, hvor han tilbyder gratis WiFi til gæsterne. Jeg ville rigtig gerne, hvis startsiden, som gæsterne kommer ind på, kunne tvinges til at lande på en side med budskabet "Kære gæst, vi håber du nyder det gratis internet og dit ophold i Berlin - det vil være super, hvis du vil like vores Facebook-profil".

Forstår I, hvad jeg mener? Har dette et begreb? (så ville jeg selv kunne finde det på Google).

Et tillægsspørgsmål kunne også være: Hvis nu man ønskede at opkræve penge for brug af internettet (fx ved køb af 1 uges fri adgang), hvordan konfigurerer man så en router til kun at give adgang, hvis der er betalt? Eller vil det kræve et hjernedødt setup?

1000 tak til eksperten som vil kunne svare!
Avatar billede leif Seniormester
31. januar 2014 - 18:00 #1
Ja, det kræver en Hotspot / Netværksløsning som kan håndtere at man skal autorisere sig via en Webside inden adgang til netværket.

Betaling: Igen Hotspot løsninger som dem du ser fx. i lufthavne eller hoteller er løsningen.

Afhængig af din prisramme er der forskellige løsninger.
Avatar billede Peter_Packroff Nybegynder
31. januar 2014 - 18:31 #2
Hej Leif!

Tak for svar.

Svarer du på begge spørgsmål, eller blot det sidste? Jeg mener, vil det kræve en kæmpeløsning alene at "overrule" startsiden på computeren?

Kan du give mig et hint hvad jeg skal lede efter af udstyr og begreber? Jeg vil nok selv kunne konfigurere det hele, når jeg bare lige får en ledetråd, så vil jeg selv kunne læse mig ind til det.

Hilsener

Peter
Avatar billede leif Seniormester
31. januar 2014 - 21:40 #3
Hintet er: Hotspot løsning (som er svaret for begge)

Man overruler ikke startsiden, løsningerne gør det at hvis du ikke er autoriseret så redirectes du til en side du har bestemt uanset hvad adresse du forsøger, dvs. er du ikke autoriseret vil du heller kunne kontrollere mails osv. da du ikke kommer ud i den store onde verden.
Avatar billede Peter_Packroff Nybegynder
01. februar 2014 - 10:16 #4
Ok, hvis jeg så ønsker en hotspot-løsning, hvad er nøgleordet jeg skal lede efter så? Og hvilken type udstyr skal jeg lede efter?

Tak for din hjælp!
Avatar billede leif Seniormester
09. februar 2014 - 17:54 #5
En hotspot løsning kan bygges op på mange måder, men reelt er en Hotspot løsning bare switche og AccessPoint (alt afhængig af hvor stort området er) og en router som understøtter login.

Jeg har før brug Zyxel som kunne være denne: http://www.zyxel.com/products_services/g_4100_v2_n4100_vsg_1200_v2.shtml

Men ellers har man mod så har pfsense som er en router/firewall/hotspot løsning som installeres på en enhed/computer med 2 ethernet porte hvor den ene bruges til WAN og den anden til LAN.