Avatar billede DanGrevelund Nybegynder
28. januar 2014 - 21:55 Der er 7 kommentarer

Hvordan prioriterer jeg i de mange muligheder for at skabe trafik til mit site?

Det sidste halve år har jeg haft webshoppen www.wildtoys.dk og konsulentvirksomheden www.vaekststrategi.dk. To meget forskellige forretninger. Fælles for dem er dog, at det drejer sig om at få relevant trafik på siderne. Og det går støt og roligt fremad. Jeg har brugt meget tid på SEO, Facebook, Google+ og nyhedsbreve. Udfordringen er, at jeg synes der er et overvældende antal muligheder for at markedsføre sig online. Er der nogen der har erfaringer med, hvordan man prioriterer i den skov af værktøjer og muligheder, der findes?

De bedste hilsner
Dan
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. januar 2014 - 22:23 #1
Naturligvis kan man henvende sig til alverdens konsulenter og få de samme løsninger på SEO, som alle andre får. Man kan også vælge det lange seje træk, hvor man engagerer sig i vidensdelingsfora og er synlig i sociale medier. Men her er mantraet engagement ... og det koster (meget) tid. At opbygge en reference som vidende indenfor et givent specifik emne i sociale medier kræver oceaner af tid og vedholdende, at man givende medvirker til at sætte standarden for emnet.

Hvis man er ene om løsningen på et (veldokumenteret) spørgsmål, så hersker der helt andre markedsføringsspørgsmål.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. januar 2014 - 22:37 #2
P.s.: Det kan aldrig alene dreje sig om at få 'relevant trafik'.

Det kan alene dreje sig om at udbyde en løsning, andre efterspørger. Hvis man ikke har 'produktet' i sjælen, så glem det ... eller fortsæt med at poste penge i 'SEO-konsulentløsninger' ...
Avatar billede DanGrevelund Nybegynder
28. januar 2014 - 23:18 #3
Hej Tony,
Tak for gode kommentarer. Jeg er med på, at kvalitet og passion slår alt på den lange bane. Men i min hidtidige karriere er jeg ofte blevet beskyldt for at være for Jysk (læs forsigtig og underspillet) i min tilgang til profilering og markedsføring. Jeg har arbejdet som strategikonsulent i 20 år. Jeg kender mange dygtige branchekolleger. Men jeg kender også en del, der er mest er fyldt med "varm luft". Og de lever storartet fordi, de er fantastiske til at profilere sig. Så jeg er nok kommet til den erkendelse, at kvalitet og passion ikke skaber en forretning alene. Vi lever i en tid, hvor "perception is reality". Man er nødt til at arbejde bevidst med at profilere sin forretning. Og jeg er enig i, at det ikke er noget man bare kan delegere til en konsulent. Man skal selv vælge sine prioriteter. Og det er derfor, jeg stiller spørgsmålet.

Fortsat god aften
De bedste hilsner
Dan
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. januar 2014 - 01:48 #4
Ikke konstruktivt.

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede DanGrevelund Nybegynder
29. januar 2014 - 23:16 #5
Hej Tony,
Dit sprogbrug siger alt om, hvor seriøs du er.
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
20. februar 2014 - 18:03 #6
Den bedste måde at navigere i mulighederne på,e r ved at afprøve dem og måle på konverteringer.

Det er jo naturligvis meget forskellig hvilke kanaler der giver gode konverteringer fra niche til niche.

Personligt anvender jeg konverteringssporing til at finde de platforme, der performer bedst pr. krone og fokuserer på dem.

Herudover er det naturligvis også vigtigt at sammensætte en strategi, der ikke er alt for fokuseret på en smal trafikleverance, da det gør dig for sårbar.

Mit råd vil derfor være:

Opsæt testkampagner på forskellige platforme og mål antal konverteringer pr. betalte krone.

Her vil det naturligvis være interessant at måle på:

SEA mulighederne f.eks. Bing search og Google Adwords.
De sociale medier f.eks. Facebook og linkedIn
Display baseret annoncering såsom affiliate netværk.

Herudover bør du splitte din trafik, så den ikke er alt for afhængig af søgemaskinerne. Her kan anbefales banner annoncering på udvalgte portaler og links. (betalte fy fy)

Et godt supplement er minisites med informativt indhold, der nemt kan skabe mange konverteringer kontra investeret tidsforbrug.
Avatar billede DanGrevelund Nybegynder
21. februar 2014 - 00:02 #7
Hej Jonas,

Tak for et super brugbart og kompetent svar. Der er flere gode tips. Jeg har helt sikkert fokuseret for smalt.

Jeg skal nok også overveje, hvad jeg selv skal gøre og, hvad jeg skal have hjælp til. Selvom du anviser klare veje til prioritering, er der ingen tvivl om, at området er komplekst.

Mange gode hilsner

Dan