Avatar billede moernmik Nybegynder
22. januar 2014 - 13:29 Der er 7 kommentarer

Excel formel - opslag/hvis?

Hej,

jeg har brug for lidt hjælp vedr. excel. Jeg har pt. oprettet et dokument med følgende oplysninger:

Kontrakt nr.    Navn

I et andet excel ark har jeg kontrakt nr. til at stå i række B46-AY46. Endvidere fremgår det navn jeg gerne vil opslå og som har sammenhæng til kontraktnummeret i række B9-AY9.

Er der nogen der kan hjælpe med en formel der søger på kontrakt nr. og giver mig det dertilhørende navn?
Avatar billede moernmik Nybegynder
22. januar 2014 - 13:50 #1
Det skulle således gerne være sådan at den selv kan finde kontrakt nummeret i række B46-AY46. Skal jeg finde 9588 og denne fek. står i D46 skal den selv finde ud af at returnere mig værdien i D9 (navn).
Avatar billede anedi Ekspert
22. januar 2014 - 13:55 #2
Se vedhæftede eksempel: http://gupl.dk/706565/

Er det noget i den retning?

Vh
Anedi
Avatar billede moernmik Nybegynder
22. januar 2014 - 14:27 #3
Hej Anedi,

umiddelbart ikke, den returnere en forkert værdi ved mig :(

Jeg har testet et par gange. Andre gode ideer?
Avatar billede moernmik Nybegynder
22. januar 2014 - 14:28 #4
Den returnere rigtig nok et navn, men det er ikke navnet ud fra den værdi som jeg har angivet.
Avatar billede moernmik Nybegynder
22. januar 2014 - 14:34 #5
Jeg har lige forsøgt at sætte min data ind i dine 4 eksemplar. Jeg får igen fejl - skal nummerrækkefølgen måske være sortere ved "indeks" eller har den måske problemer med større tal?

Jeg har ikke mulighed for at sortere i det ark som skal hentes fra. Desværre.
Avatar billede kim1a Ekspert
22. januar 2014 - 21:59 #6
Måske en hlookup (jeg kender ikke lige det danske navn på formlen). Hvis jeg forstår det korrekt har du en liste med kontraktnumre i en kolonne og en liste med kontraktnumre og navn i vandret - derfor skal du blot lave en hlookup på samme måde som en vlookup.

Eksempel her (med udgangspunkt i anedis fil)
http://gupl.dk/706585/
Avatar billede anedi Ekspert
25. marts 2014 - 15:34 #7
Længe siden, men vi prøver lige igen.

Prøv med:
=INDEKS($B$9:$AY$46;1;SAMMENLIGN(B4;$B$46:$AY$46;0))