Avatar billede flbe Nybegynder
05. januar 2014 - 13:53 Der er 2 kommentarer

antal harddiske i en NAS

jeg skal bruge en NAS i mit hjem og mit spørgsmål går på om nassen skal fyldes helt op med harddiske for at opnå den bedste sikkerhed når man fx køre RAID 5?

Jeg vakler mellem to modeller fra synology. Den ene har plads til fire harddiske og den anden 8.

kan de køre med 3 diske og alligevel være ptimalt sikret for harddisk nedbrud og genskabelse af data?

dertil et lille spørgsmål om hot swap. jeg er helt med på at hot swap diske er forberedt til døgndrift og stabilitet, udover at de kan skiftes under drift men er det bidende nødvendigt hjemme hos mig hvor der skal streames film og musik lokalt?

/flbe
Avatar billede chalde Seniormester
05. januar 2014 - 14:28 #1
Med raid5 får du kun tolerance for en disk lige meget hvad (om du har 4 diske eller 8). Med raid6 får du tolerance for 2 diske (men også den mindre resulterende plads)

Hot swap giver blot mulighed for at skifte diske ud, uden at du behøver at slukke den ned. Så det er op til dig om det er nødvendigt.

Kig mere på hvilken CPU der sidder i den i forhold til om du ønsker at transcode film (f.eks. med plex).
Avatar billede MADOlsen Forsker
06. januar 2014 - 13:23 #2
Og lige for at supplere #1, så kan man sagtens køre med f.eks. 3 harddiske i en NAS med plads til 4 diske (jeg gør det selv).