Avatar billede Baaz_ted Nybegynder
27. december 2013 - 21:34 Der er 5 kommentarer

Hvordan får jeg hukommelsen tilbage efter elektrochok - Synology Diskstation?

Hej Alle

Jeg har været så uheldig at ramme mine USB indgange med strømkablet til min synology disc station hvilket har resulteret i at min Diskstation fik stød og melder fejl på tre ud af fire diske.

Hardware: Synology DS411j, HDD; Seagate Barracuda Green ST2000DL003 2 TB.

Opsætning: RAID 5

Når jeg starter den op bipper den og "STATUS" blinker orange hvilket betyder at der er fejl på disk. Dog lyser alle HDD 1-4 lamperne grønt hvilket betyder at disks er klar og kan læses. I softwaren kan viser den kun at der er en disk der virker. Jeg har forsøgt at boote uden disks i. Når jeg gør dette lyser statusknppen skiftevis grøn og orange.

Jeg er ikke den store mester i IT og har derfor ikke andet backup end min NAS hvilket jo gør dette rigtig kritisk da alle billeder og videoer fra de sidste mange år ligger på denne. Netop for at undgå at det skulle gå til.

Jeg har derfor en række spørgsmål nedenfor i prioriteret rækkefølge - da det vigtigste for mig er at få adgang til dataen:

1) Er der nogen der kender en måde til hvordan man kan se om det er disks eller diskstation der er noget galt med?
2) Er der metoder/Hardware der kan benyttes til at få adgang til de enkelte diskenheder og dermed udtrække data til andre medier?
3) Kan man udtage disks fra en Diskstation og flytte over i en anden og så stadig bevare alt data der er på disse disks?

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe mig!

Note: Husk altid at slå strømmen fra når du tilslutter dine produkter!
Avatar billede Dalgas78 Nybegynder
27. december 2013 - 23:52 #1
Hejsa

Det lyder til du har været meget uheldig!!  Kan kun sige at strøm kan skabe meget store skader
Og tvivler på din ds nogen sinde bliver sig selv igen!

Jeg har haft held med at trække data ud fra det ext4 filsystem som jeg mener ds kører med!
Det kræver blot det rette program!

VH DALGAS
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2013 - 10:42 #2
det kan være selve synologi alene, der er defekt, og så skulle diske kunne flyttes til en anden synologi af samme model (de skal være sat helt på samme måde). Det ville være mit første forsøg inden de enkelte diske blev tilgået ad andre veje.
Avatar billede Baaz_ted Nybegynder
05. januar 2014 - 20:15 #3
Hej

Tak for svar, jeg har forsøgt at finde frem til hvor problemet ligger. Kender desværre ikke lige en der har en DS liggende som de har lyst til at låne ud til at undersøge om mine disks virker.

Jeg har forsøgt mig med at undersøge Diskstation på alle mulige måder og det virker til at den ikke umiddelbart er defekt. Underligt nok virker det heller ikke til at disks er defekte da jeg har kørt tests på dem også - dog gennem diskstation så ved ikke om jeg kan stole på dette.

Hvis man skulle forsøge sig med at tilgå de forskellige disks individuelt hvordan skal man så gøre det og er det noget der kræver at man ved hvad man laver.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2014 - 20:36 #4
prøv at kontakte http://computer112.dk/pc-hjaelp/datagendannelse-data-recovery/?gclid=CP-ZktDj57sCFQhZ3god8wUAng#.Usmzsn-9KSN før du mister data definitivt.
Jeg kender ikke personen/firmaet, men det ser ud til at være en, der kan reparere/ trække data ud til en ny disk, som du kan køre videre fra.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
05. januar 2014 - 21:22 #5
Du kan hente et lille program til din computer der gør det muligt at læse en Linux disk på en Windowsmaskine.
Har jeg gjort flere gange når jeg har blæst mine servere af.