Avatar billede Baun92 Nybegynder
19. december 2013 - 11:02 Der er 7 kommentarer

Signalstyrke

Hej eksperter.

Jeg har i dag skiftet til Stofa bredbånd som en del af en pakkeløsning med TV og telefoni.

Før skiftet havde jeg Telia bredbånd og telefoni (har jeg stadig, men afbestiller i dag).

Forskellen er, at Stofa kører bredbånd igennem TV-kablet og Telia kørte det igennem telefonstikket.

Her er mit problem: Når jeg anvender mit ny Stofa netværk står signalstyrken som "god" og jeg kan se, at der ikke er "fuld dækning", den viser kun 4/5 nede i højre hjørne.

Derimod er der fuld dækning på mit Telia internet og signalstyrken viser "udmærket" hvilket, så vidt jeg kan forstå, er det bedste, man kan opnå.

Jeg har 60mbit hos Stofa og havde kun 20mbit hos Telia.

Hvad er årsagen til, at jeg har ringere signalstyrke hos Stofa end hos Telia og kan jeg gøre noget ved mit Stofa internet for at få det op på "udmærket"?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. december 2013 - 11:32 #1
prøv http://inssider.da.softonic.com/
på fanebladet 2.4 ghz... kan du se dit og omkringliggende wifi. Hvis der er flere i 'dit område' og et mere ubrugt areal et andet sted, så skriv til stofas tekniske support og få flyttet kanalen til den frie. (det er et tal mellem 1 og 13)
Avatar billede Baun92 Nybegynder
19. december 2013 - 11:58 #2
Har lige prøvet og der er ikke flere i mit område.

Mit ny internet ligger i 5-9 mens mit gamle ligger i 9-13. Min nabo ligger et sted mellem 0-3. Kan være det bliver bedre når jeg får afbestilt mit gamle netværk, men jeg tvivler.

Ellers andet man kan foretage sig?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. december 2013 - 12:10 #3
så er resten 'bare' at placere router optimalt. Dvs på væg med frit udsyn, og i knap 1 meters højde (højden hvor de fleste af dine dimser er ved brug). Hvis placeringen er 'for grim' eller upraktisk, så lev med den lidt lavere signalstyrke - det betyder ikke noget for hastigheden.
Avatar billede Baun92 Nybegynder
19. december 2013 - 12:13 #4
Kunne det evt. hjælpe at flytte mit ny internet fra 5-9 over i 9-13 hvor mit gamle er nu, når jeg får det afbestilt eller har det ingen betydning?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. december 2013 - 12:46 #5
Prøv bare - det koster kun en mail til stofa - du skal så skrive at du vil have kanal 11, så ligger signalet der.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
08. februar 2014 - 17:47 #6
Man kan nu selv gå ind på mine sider og skifte kanal. Efter genstart af router virker det så på den nye kanal.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2014 - 17:58 #7
og hvis du har hul igennem på stofa, så sluk bare for telia - der er ingen grund til at have begge kørende.