Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
18. december 2013 - 23:32 Der er 3 kommentarer

Opsætning af server

Hej alle.

Jeg har behov for hjælp, og det drejer sig om at koble en server på nettet.

Mit ønske er som sagt at koble serveren på nettet, og for at præcisere det, skal det være sådan at min egen D-link router skal stå for serverens netværk og være adskilt fra Zyxel routeren med en switch, da jeg ønsker fuld kontrol over serverens netværk. og helst at personligt brug skal foregå fra Fullrates Zyxel router, såsom trådløst netværk og private

Serveren skal fungere lidt som fil og web server.

Jeg har hermed også købt en offentlig ip fra Fullrate.

Mit store undren, er hvordan de 2 routere skal konfigureres, og hvordan den nye offentlige IP skal

Jeg ønsker lidt guided hjælp, men alt andet er også super:)
Avatar billede chalde Seniormester
19. december 2013 - 07:56 #1
Når du vælger at få tildelt en offentlig IP hos Fullrate, så vil din router gå i bridge mode. Dit første ønske med at konfigurere dine netværk fra Fullrate routeren er derfor ikke mulig.
For konfiguration af routeren til at køre i bridge-mode, se: http://www.fullrate.dk/support/bredbaand/router/ og vælg din router.

Herefter vil du skulle bruge dit eget udstyr til at konfigurere netværket.

Den offentlige IP du modtager, vil ikke være sideløbende med din eksisterende IP, men du kan tilkøbe yderligere offentlige IP'er.

Såfremt du vil lave en fuld segmentering mod 2 IP adresser, så kræver det enten udstyr der giver mulighed for at administrere flere WAN addresser eller lave en fysisk adskillelse (f.eks. med en switch og 2 routere).

Hvis det bare er til personligt behov, så ser jeg dog ingen grund til den fulde segmentering.
Brug NAT/portforwaring til at give din server de nødvendige porte.
Avatar billede Zxa1p1 Nybegynder
19. december 2013 - 13:16 #2
Så langt så godt, har det lykkedes mig at, tildele den ene offentlige ip til min egen D-link router, på wan siden mod Fullrates Zyxel router. Men inde hos Fullrates hjemmesiden kan jeg se 2 adresser under ip alokkering, og det er så den ene af dem min router har fået, men hvad så med den anden som ikke er alokkeret? Jeg har dog fundet ud af at, hvis jeg tilslutter en enhed på Switchen, bliver den tilsluttede enhed tildelt den sidste adresse, og hos fullrate er den så alokkeret til den pågældene enhed.
Routerne og switchen er opstilt således, "Zyxel >>>Switch>>>>>D-link.

Jeg kan på min D-link router, ikke se muligheden for oprettelse eller administration af, flere wan adresser.

Men hvad mener du med fuld segmentering? er det at jeg har adskilt mit netværk fra Fullrates udstyr, og det så er gået i bridgemode?
Avatar billede chalde Seniormester
19. december 2013 - 14:42 #3
Det er så kun godt for dit vedkommende med at du har beholdt din anden IP (såfremt den kan bruges til f.eks. de almindelige private ting).

Nej, de fleste hjemmeroutere kan ikke administrere flere WAN adresser. Der skal du op i nogle mere avancerede.

Fuld segmentering: At du kører 2 separate netværk der reelt ikke kan se hinanden.