Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 11:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opslag af deldata og retur af ny data fra kolonner

Jeg har en kolonne 1 med celler hvor blandt andet ordet Masterclass står
Og en kolonne 2 med en masse celler nedad, hvori Masterclass aps står
Jeg står nu i en tom kolonne 3 lave en formel jeg kan kopiere den nedad i.
Resultatet af formlen skal være at den leder efter Masterclass som en del af en celle i kolonne 2 og dermed finde Masterclass Aps og indsætte det i formelcellen.
Jeg har forsøgt at bruge Lopslag til dette, men Lopslag leder efter et nøjagtigt match med FALSK eller et alt for unøjagtigt match med SAND, så den driller.

Kolonne 1    Kolonne 2    Kolonne 3
Mission after    Ekspert
Masterclass Aps    Halter
Klassekamp    Masterclass    =??????
Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 11:23 #1
Jeg har forsøgt at lave et bedre eksempel herunder:

    A             B            C
1    Kolonne 1     Kolonne 2    Kolonne 3
2    Mission after     Ekspert
3    Masterclass Aps Halter
4    Klassekamp     Masterclass     Find data fra celle b4 i kolonne a. Hvis data fra Celle b4 er i en celle i kolonne a, indsæt disse data i nærværende  celle
Avatar billede sdh Mester
26. november 2013 - 13:04 #2
Med udgangspunkt i at kolonne B altid har en tekst der har samme eller færre karakterer end i kolonne A kan nedenstående formel anvendes:

=HVIS.FEJL(INDEKS(A:A;SAMMENLIGN(B2&"*";A:A;0));"")
Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 13:10 #3
Jeg tester lige :) og vender tilbage indenfor 10 minutter
Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 13:19 #4
=HVIS.FEJL(INDEKS(A:A;SAMMENLIGN(B4&"*";A:A;0));"") Jeg ændrede b2 til b4 da det var der masterclass var. Den giver ikke det resultat jeg leder efter. Denne formel efterlader min kolonne3 celle blank (da der er fejl). Jeg har prøvet at sætte sammenligningstypen til 1 og det producerer et unøjagtigt resultat, men formlen kan dog levere noget. Enten gør jeg noget forkert eller også er det ikke helt korrekt endnu :(
Avatar billede sdh Mester
26. november 2013 - 13:27 #5
Har du mulighed for at uploade din fil til gupl.dk. Så vil jeg tag et kig på det.
Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 13:30 #6
Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 13:57 #7
Har set dit eksempel på http://gupl.dk/ hvor du svarer en anden. Din løsning til mig virker og det er bare nice! Giv mig et svar jeg kan give pointene til!
Avatar billede sdh Mester
26. november 2013 - 14:07 #8
Hermed et svar

Det er mellemrum der driller - Skal fjernes før formel virker.
Avatar billede Catillo Nybegynder
26. november 2013 - 14:11 #9
Faktisk var der også noget formatering i min kolonne 2 der gav nogle problemer, men din løsning fandt jeg ikke der var problemer med så tak for hjælpen!