Avatar billede bobark Nybegynder
21. november 2013 - 11:34 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Powepivot - differencekolonne

Jeg har en tabel med nogle operationstider, som ser ud som følger:

Materiale Operation Operationstid Opstillingstid  Dato

Datoen angiver det tidspunkt, hvor udtrækket har fundet sted.
Når der laves et nyt udtræk, så sættes datoen manuelt i inddateringsarket.

Problemet er at jeg gerne vil se en difference mellem tid1 og tid2 (lige nu har jeg kun 2 forskellige udtrækstidspunkter). Hvordan laves en sådan differencekolonne, så den kan bruges i Powerpivot tabellen ?  Må gerne være fleksibel, så jeg selv kan bestemme hvilke tider jeg vil trække fra hinanden, når der engang er mere end 2.
Venligst meget specifikt svar
Avatar billede kim1a Ekspert
23. november 2013 - 14:16 #1
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.

Powerpivot? Vil du gerne se hvormange operationer/linjer der ligger indenfor et specielt interval?

Jeg går ud fra tid1 er operationstid og tid2 er opstillingstid?

Hvad med at lave en tabel med et interval du selv definerer og så en opslag "til nærmeste" (altså vlookup med sand som sidste del)?

Jeg foreslår at du laver en støttekolonne der siger operationstid-opstillingstid og så slår resultatet op i den tabel du sætter tider efter.
Avatar billede bobark Nybegynder
25. november 2013 - 07:50 #2
Jeg har en tabel, som ser ud som nedenstående. Forestil dig at jeg har trukket tiderne ud med 1 års mellemrum (= dato) og at jeg så vil sammmenligne forskellen på tiderne mellem de seneste 2 datoer (kun operationstid i dette tilfælde. Jeg har allerede nu mere end 50.000 linier som jeg gerne vil analysere på, så derfor er Vlookup ikke så god. Jeg kan sagtens på datofeltet ud i 2 forskellige kolonner i en PowerPivot, men jeg kan ikke finde ud af at få en forskelskolonne.

Materiale Operation Operationstid Opstillingstid  Dato

A        10        20          5            20-11-11
A        10        15          5            20-11-12
A        10        17          5            20-11-13
....
.....
Avatar billede kim1a Ekspert
25. november 2013 - 20:04 #3
Hvad er en powerpivot? Er det ikke bare en pivottabel du taler om?

Jeg kan godt se at vlookup vil gøre det tungt, så VBA er måske løsningen på sigt. I første omgang har jeg dog svært ved at se andre muligheder end opslaget - hvis ellers kombinationen af materiale-operation og dato kan gøre opslaget unikt.

Måske det er muligt at du kan uploade et lille udtræk inkl. pivot det stykke du har lavet til gupl.dk?
Avatar billede bobark Nybegynder
26. november 2013 - 09:01 #4
Har fundet en løsning