Avatar billede Novice-1 Forsker
11. november 2013 - 17:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Scannnings kvalitet af album- DPI og JPEG/ BMP eller ?

Hej
    jeg stod for at skulle scanne enkelte gamle album og vil naturligvis helst have at billederne -automatisk- bliver mindst lige så gode som de originale der sidder i albummet

men hvilken opløsning og hvilket format bør jeg så scanne -eller gemme i- som minimum
(desto bedre kvalitet  der scannes i, desto længere tid tager det selvsagt.
Har Brother DCP 7030 ( PSC)

på forhånd tak
Avatar billede Novice-1 Forsker
11. november 2013 - 17:49 #1
Hej igen
        kan man snyde scanneren og scanne i lav kvalitet, men kompensere ved at gemme i høj kvalitet
men det lyder jo alt andet end sandsynlig.
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2013 - 18:25 #2
Det kommer an på, hvad billederne skal bruges til, og hvordan de skal vises, dvs. udelukkende på PC/TV, eller skal de også senere printes ud?

JPEG/BMP-spørgsmålet? Gem i JPEG med en komprimeringsgrad, som ikke komprimerer for kraftigt, medmindre billederne skal printes ud til professionel brug.

I sidste ende er det størrelsen i pixels, du skal se på. Kig på linket herunder:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=401&v=3
Avatar billede Novice-1 Forsker
14. november 2013 - 00:06 #3
hej  milter
                sender du lige et "svar" så jeg kan give point
ser ud til at 200 PPI / DPI pr tomme skulle have været nok, og at alt over 400 i hvert fald er ren fråds

tanken  var at kopierer billeder i et ældre album for senere at bruge dem i et andet fysisk album af en slags, måske efter først at have redigeret dem med et eller andet fotoprogram.
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2013 - 00:24 #4
Ja, du ser ud til at have forstået det :-)

Jeg vil sige, at alt over 300 DPI er fråds, medmindre du senere ønsker at klippe/redigere billederne for at give dem mere wow-effekt. Somme tider fylder den vigtigste del af et billede måske kun en lille del af billedet, og så er det en fordel at have skannet billedet med en stor opløsning. Desuden er det lettere at redigere billeder uden kvalitetstab, hvis du har mange pixels at arbejde med.