Avatar billede Claus Mester
25. oktober 2013 - 12:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gendan videoer fra "formateret" partition

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe her. Har mistet værdifulde videoer jeg meget gerne vil have tilbage.

Har en laptop, hvorpå der lå Windows 7 Home Edition, med 3 partitioner. En med Windows, en med data (mine egne data om alt mellem himmel og jord) samt en med Asus Recovery filer.

Fra begyndelsen (ca 1 års tid tilbage), da systemet var nyt, klonede jeg systemet med Clonezilla, via Hirens BootCD.

Pludselig for en uge siden, blev min computer ekstremt langsom, slet ikke til at arbejde med, og kunne ikke tilgå internettet, hverken via trådløst eller via kabel.

I den tro, at jeg bare kan hente min klon og reetablere systemet (windows partitionen) hurtigt og nemt, lægger jeg klonen over på harddisken og sletter dermed det der lå før.

Problemet er så bare, at noget går galt og jeg får slettet begge partitioner (windows og data) og erstattet med det der lå før.

I mine data lå der nogle meget vigtige filmoptagelser, formentlig i mpeg 4 format, som jeg meget gerne vil have tilbage.

Jeg har forsøgt med Recurva m.fl. fra Hirens BootCd, men de finder desværre ikke noget, bortset fra filer der tilsyneladende kun er blevet slettet - altså ikke formateret (går jeg ud fra).

Er der en ekspert der kan hjælpe mig med at få mine data tilbage?
25. oktober 2013 - 13:07 #1
Under alle omstændigheder skal bør (SKAL) den hardisk/partion som der før lå data på, monteres med SLAVE ved en ANDEN PC og DERFRA bruge diverse rednings værktøjer ...
Avatar billede Claus Mester
25. oktober 2013 - 13:10 #2
Tak for hurtigt svar.

Troede det var muligt at "efterligne" den situation, ved at køre Hirens som booter op udenom harddisken?

Men hvis det ikke er tilfældes, hvordan får jeg så harddisken ud af laptoppen (er det muligt?) og koblet til min stationære?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2013 - 13:19 #3
#2 Det kan jeg ikke se skulle være et problem, da du booter fra cd/usb og hhd er inaktiv.
Husk du skal have ekstern harddisk at putte filerne over på
Avatar billede Claus Mester
25. oktober 2013 - 13:30 #4
Det tænkte jeg jo nok. Og bruger en ekstern hdd til at lagre på.

Men #3, har du nogen forslag til hvordan jeg får udtrukket mine data , evt. erfaring med programmer eller lign?

For jeg får intet ud af de programmer jeg har prøvet på Hirens.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2013 - 17:18 #5
Jeg har heller ikke erfaring med at bruge gendannelsesprogrammer fra Hirens. Jeg har som Karise også skrevet, sat den disk jeg skulle finde filer på som slave i andet system. Jeg har på et tidspunkt anskaffet en sata/ide adapter til 150 kr. for at få data ud.
Når jeg skal finde filer har jeg forsøgt mig med disse programmer fra denne side:
http://digifile.dk/download.php?katid=33
Jeg har dog heller ikke været heldig med alle de gange som jeg har skullet gendannet.

Når du skriver klonet systemet, så er det kun C drevet du taler om ikke?
Er D drevet bare tomt?
Avatar billede Claus Mester
25. oktober 2013 - 23:15 #6
Jeg køber en adapter i morgen og prøver den vej også, selvom jeg nu er ret sikker på det ikke betyder noget.

Nu er det jo 1 år siden, men jeg mener at mindes jeg lavede et image af C - kun C. D drevet har været brugt til data, hvor C er blevet brugt til windows, selve programmerne og applikationerne. Men da jeg genskabte klonen overså jeg at den havde tænkt sig at erstatte hele harddisken, i stedet for kun C, som jeg havde tænkt mig.
Avatar billede Claus Mester
31. oktober 2013 - 09:22 #7
Jeg har nu forsøgt med en række forskellige gendannelsesprogrammer, uden held. Jeg købte ikke en adapter, da det nedsætter overførselshastigheden af data alt for meget. Tilsluttede i stedet internt på min stationære.

Derudover har jeg oprettet nyt image af min partition med windows 7 (vha Clonezilla på Hirens), baseret på den nye og friske installation. Derefter testet genoprettelse af partition C (windows) vha Clonezilla og alt fungere som tiltænkt. Intet blev slettet på partition D (data).

Jeg har lært en lektie og håber dette måske kan være en lektie for alle dem der falder over dette emne:

Ved genoprettelse af tidligere oprettet image af en enkelt partition på haddisken, erstat IKKE med "restoredisk" men brug "restoreparts".

For dumt at overse det, men sket er sket.

Tak for kommentarer. Hvis i vil have point for deltagelse, så smid et svar. Så skal jeg nok uddele lidt for engagementet.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2013 - 18:27 #8
Hej niclaus.
Undskyld min ikke tilstedeværelse. Eksperten har ikke sendt indlæg #7 før nu, men skidt med det. Godt du forhåblentigt stadig er kørende
Avatar billede Claus Mester
13. november 2013 - 19:48 #9
Hej 220661
Bare i orden. Jeg er stadig kørende og har mere styr på backup end nogensinde før! Tak for dit engagement :)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2013 - 22:49 #10
Velbekomme :-)