Avatar billede MSBuchwald Nybegynder
21. oktober 2013 - 16:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CPU fan, skifte fra 3 pin til 4

Hej hej

Har netop fået en CPU fan hjem fra Kina og finder ud af at min nuværende er et 4 pin stik og den jeg netop har modtaget, er 3 pin. Er der nogen måde hvorpå jeg kan få den nye 3 pin til at passe ned i mit motherboard? Kan man klippe hoved af begge ledninger og sætte den gamle 4 pin til de 3 ledninger på den nye, så den fortsat kører optimalt?

http://i40.tinypic.com/16mlfm.jpg
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2013 - 16:19 #1
Avatar billede Chris123222 Nybegynder
21. oktober 2013 - 18:42 #2
Hvilket motherboard?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2013 - 20:33 #3
Du skal sætte den så den passer i udskæringen til fan stikket.
Alternativet er at sætte den til det andet fn stik der nogle gange er på et bundkort
Du har dog det problem her, at bios ikke længere kan styre hastigheden på den nye blæser når temperaturen ændres på hardwaren. Det er det den 4 ledning bruges til.
Den nye blæser vil køre fuld fart hele tiden.
Har selv lige fået en ældre stor køler monteret på min reserve pc, hvor det var samme problem.
Jeg har efterfælgende så købt en adapter der sætter spændingen ned på den nye blæser til 7 volt så den kører langsommere.
Den har dog stadig et større flow end den gamle 80 mm standart blæser havde
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2013 - 20:39 #4
Skitsen her besskriver det meget godt:
http://www.singapore-pc-servicing.com/cpu_fan/image002.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2013 - 20:41 #5
Her ses stikket monteret i bundkortet:
http://img86.imageshack.us/img86/7183/4pinvc9.jpg
Avatar billede MSBuchwald Nybegynder
14. november 2013 - 20:25 #6
Det er bestemt ikke noget jeg gider rode mig ud i.. Men mange tak for svaret, hvis du lige (220661) smider et svar, smider jeg point retur. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2013 - 12:49 #7
Tak for det