Avatar billede ranni Forsker
08. oktober 2013 - 11:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ipad 4 og forbindelse til mobilnet.

Hej.
Jeg har spugt om dette en gang før, men forstod ikke svaret.
Evt. svar skal nok bøjes i neonrør, for at jeg forstår det.
Min kones Ipad 4 og mine 2 PC skal have forbindelse til nettet via USB mobilnet dongle.
En forespørgsel på en router til mobildongle krævede fabrikat og nr. på USB donglen ???
D.V.S. at routeren binder sig til een dongle, - om et par måneder skifter udbyder fra 3G til 4G som vist nok kræver en anden USB dongle ???
Kan jeg så smide routeren ud købe en ny.

Kan en af jer forklare mig , hvor jeg kører af sporet ?? (helst ikke i for meget fagsprog)
Avatar billede Blandy Praktikant
08. oktober 2013 - 11:23 #1
skal vide hvad router det er, for at vide om den kan håndter usb 3g/4g forbindelsen.

Men du skal nok have en ny usb dongle. Men hvad model og mærke er det?
Avatar billede ranni Forsker
08. oktober 2013 - 11:52 #2
Man kan se at at mange routere kan håndtere både 3G og 4G.
Men jeg er da bekymret for at Fabrikat og nr. på donglen skal oplyses, for så kan man jo ikke skifte udbyder og regne med at de leverer samme produkt dongles.
Kan man bruge USB dongle sammen med adapterkabel Ipad stik til USB og ad den vej få forbindelse til mobil internet.
Avatar billede Blandy Praktikant
08. oktober 2013 - 11:59 #3
okay så lad være med at oplyse det.
Avatar billede ranni Forsker
08. oktober 2013 - 12:09 #4
Hej blandy.
Du misforstod nok spørgsmålet. Det er altså svært at formulere et spørgsmål om noget jeg ikke har en sk.. forstand.
Når fabrikat og nr. på donglen skal oplyses, må router jo kun kunne bruges sammen med pågældende dongle ????????????
Hvis jeg så køber en anden dongle må jeg også købe en dertil knyttet router?????????????
Avatar billede conz Juniormester
08. oktober 2013 - 17:28 #5
ranni: Nej, højst sandsynligt ikke, men for at hjælpe dig, skal vi bruge et modelnummer på din router, så vi ved hvad der er tale om.

Derudover er det vigtigt at holde en pæn tone, og ikke bruge mere end ét spørgsmålstegn i hver sætning, så dine indlæg er til at holde ud at læse.

Men altså, modelnummer på din router ville være en god start. Og gerne et link til det tidligere spørgsmål du selv omtaler, så vi evt. kan hente noget information der.
Avatar billede ranni Forsker
08. oktober 2013 - 19:32 #6
Først midt i november kan jeg flytte til området, hvor mobilnet skal bruges. Her, hvor jeg er nu,kan mobilnet ikke nå og har fibernet.
Min kone har fået en Ipad (uden SIM mulighed) og så skal jeg forberede forbindelse til mobilnet.
Jeg bruger selv meget PC (jeg kan ikke tale grundet sygdom) her fra min kørestol og har en god hvilende mobilnet forbindelse.
Min kone skal jo så have netforbindelse og det har tænkt mig skulle foregå via en router, så jeg kan bruge PC og konen Ipad ?
Jeg ved udbyderen har planer om indførelse af 4G om nogle måneder.
Skal jeg så gå efter en router til nuværende dongle og - - så få en anden dongle til 4G og dermed også en anden router.

NBNB Ud af spørgsmålene kan I nok forstå, at jeg ikke har megen forstand på det her
Avatar billede conz Juniormester
08. oktober 2013 - 19:56 #7
Aha, nu er jeg ved at være med.

Du har altså kun mobilnet nu, og det har du på en 3G dongle, ikke sandt?

Du har IKKE en router, det er netop denne du spørger indtil, ja?

Det du er bekymret for, er at hvis du køber en router til din nuværende dongle, så kommer den måske ikke til at virke med din nye 4G dongle. Rigtig forstået?

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så kan du fx købe en router som denne:
http://www.dustinhome.dk/product/5010743747/dovado-pro/

Her kan du bare sætte (næsten*) hvilken som helst USB dongle i, også burde den kunne finde ud af at dele forbindelsen over trådløst (WiFi).
Plus, at den kan også finde ud af at lave dele "normalt" internet, som fx fiber.

*Bemærk at det ikke er ALLE USB dongler, men rigtig mange af de populærere. Det er derfor at du bliver spurgt om hvilken dongle du har, så vi kan være sikre på at anbefale dig en, som helt sikkert virker.
Der vil dog være risiko for, at når du får en ny dongle, at den ikke er understøttet af den router. Ofte så vælger mobilselskaberne dog dongler, som er populærere, og derfor sikkert vil være understøttet, men jeg kan intet garantere.

--
En anden mulighed er at undersøge om dit mobilselskab tilbyder nogle 4G routere. De fleste mobilselskaber tilbyder en router, hvor du sætter simkortet direkte i, og de understøtter sædvanligvis både 3G og 4G. Det betyder at du ville kunne købe en nu, også får du også 4G når det kommer.
Hvis du fortæller hvilket mobilselskab du har, så kan jeg prøve at kigge på hvad de tilbyder.

--
En tredje mulighed er at købe et ekstra trådløst netkort til din egen computer, også bruge det til at oprette et trådløst adgangspunkt, sådan så det er din computer, som laver det trådløse internet.

--
Mht. til om donglen kan tilsluttet din kones iPad, så nej desværre.

--
Hvis du har yderligere spørgsmål, eller vil have at jeg skal uddybe noget, så må du endelig spørge. Du må bare gerne så specifik som muligt, for så er det langt nemmere at komme med hjælpsomme svar.
Avatar billede conz Juniormester
08. oktober 2013 - 20:05 #8
En lille rettelse til mulighed 3:

Hvis du allerede HAR et trådløst netkort i din computer (fx hvis det er en bærbar), så skal du ikke ud og købe et nyt.

Og en tilføjelse:

Du kan også prøve at kontakte din mobilselskab, og spørge om hvilke(n) dongle de vil bruge til 4G mobilnet.
Det burde de vide allerede nu, for de skal jo have den bestilt, leveret, testet og alt muligt, så de burde vide hvilke nogle de kommer til at have.
Avatar billede ranni Forsker
08. oktober 2013 - 20:24 #9
Hej betalyte.
Det var da en forklaring, selv jeg kan forstå.
Jeg har set efter en router med SIM kort mulighed, idet jeg med min beskedne viden på dette felt, blev lidt usikker med krav om dongle fabrikat.
Jeg har et helt usædvanlig godt forhold til kundeservice hos udbyderen, og måske fået en viden, der måske ikke skulle ud endnu.
4G tilbydes her i 2013 og der bliver ikke en router i sortimentet.

Du mener så at en router med benyttelse af SIM kort er løsningen.

(Jeg frygter at konen ikke har Ipad netforbindelse i op til 1 måned . . . sååååå ?)

betalyte : vil du sende kommentar som et svar, jeg har fået jo forståeligt svar på indledningsspørgsmålet.
Avatar billede ranni Forsker
14. oktober 2013 - 15:28 #10
Hej betalyte.

Vil du sende et svar, din forklaring fattede jeg.
Avatar billede conz Juniormester
17. oktober 2013 - 16:30 #11
Beklager at jeg ikke har fået svaret, jeg har haft travlt.

Men ja, en router med SIM slot ville kunne afhjælpe dit problem. Bare sørg for at den understøtter 4G.
Avatar billede ranni Forsker
17. oktober 2013 - 17:37 #12
Tak for hjælpen betalyte !!!

Tak også til blandy, men du misforstod vist min problemstilling.