Avatar billede Oliviade Nybegynder
22. september 2013 - 16:49 Der er 8 kommentarer

Matematik opgave, HASTER! :)

Hej alle.
Jeg har fået denne matematik hjemmeopgave for, og jeg er nu stødt på et problem.

Jeg har ikke svært ved procenter, men jeg er ret usikker på min metode på at tilføje et x antal procent til noget.

Så jeg vil gerne høre jeres metoder på at regne dette stykke ud?

Der er en ting som koster 900 kr, uden moms så jeg skal lægge 25% moms til. Nogle der kan hjælpe mig? :)
tak på forhånd
Avatar billede Oliviade Nybegynder
22. september 2013 - 17:00 #1
Har fået svaret nu :)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2013 - 17:36 #2
Det er fint :-)
Skriv lige din udregning her som et svar og luk herefter spørgsmålet.
Du kan se her hvordan du lukker igen:
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede aliaz Nybegynder
22. september 2013 - 22:53 #3
Snakker vi folkeskole eller?

Der er flere muligheder. Procent betyder i virkeligheden bare "hundrededele". Du skal altså lægge 25 hundrededele til.

1) Del med 100 og gang med 25. Læg tallet til 900.
2) Gang med 0,25 og læg tallet til 900.
3) Og den nemmeste: Gang 900 med 1,25. Det svarer til at kombinere de to trin i mulighed 2).

Hvilken valgte du?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2013 - 08:08 #4
Jeg er enig i brug af forholdstal når man regner med procenter.
Hvis vi kalder at prisen for varen er 1
Vil moms være 0,25
Og den samlede pris er 1,25, som #3 er inde på. Det er absolut den nemmeste måde at huske det på synes jeg.
Avatar billede Oliviade Nybegynder
23. september 2013 - 19:03 #5
brugte nr. 2 :)
Avatar billede Oliviade Nybegynder
23. september 2013 - 19:03 #6
Tusinde tak
Avatar billede aliaz Nybegynder
09. december 2013 - 14:45 #7
Du skal lukke spørgsmålet ved at acceptere et svar og tildele point. Normalt lægger man ikke selv et svar - det gør dem der, ja, svarer og hjælper :)
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. januar 2014 - 12:02 #8
Du bør lukke spørgsmålet.