Avatar billede o-piz Nybegynder
14. september 2013 - 20:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

skrabekalender script.

Hej eksperter.
Kan jeg få et lille fif til hvordan jeg nemmest laver en unik "skrabekalender"?

Der vil være xxxx antal brugere af kalenderen, men kun 5 store gevinster. Jeg påtænker mig at lave en random streng når man opretter sig, som indeholder forskellige værdier (1,1,2,3,4,2,2,6,7,2,7 (op til 24 stk af værdier mellem 1-10)), som vi kender det fra skrabekalenderen fra Danske Spil.
Men hvordan gør jeg det nemmest, så man højest kan få 5 forekomster af tallet 2 (snemænd), som er hovedgevinsten, og højest 4 forekomster af tallet 7 (julemand), etc.?

Og yderligere, vil jeg gerne have et trick til at justere så der ikke kommer flere end f.eks 50 forekomster af 5(x2) gevinsten, ud af alle registeringer/oprettelser af kalendere.

Håber at jeg kan få en lille hjælpende hånd herinde :-)
Avatar billede repox Seniormester
14. september 2013 - 21:04 #1
Hvad har du selv prøvet?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2013 - 21:14 #2
du kan ret slavisk lave en tabel med alle mulige/tilladte kombinationer + en auto-id
i en anden tabel har du så de allerede udtrukne auto-id'er (der skal jo ikke være flere, der har samme lod).
Når en ny bruger trækker et tal findes en tilfældig post i tabel1, og hvis den ikke er i tabel2, så er det ok - ellers findes en ny post.
Avatar billede o-piz Nybegynder
14. september 2013 - 21:16 #3
Jeg har ikke prøvet noget endnu, da jeg gerne vil finde den mest nyttige løsning. Jeg har gjort mig tanker om at generere f.eks 1000 strenge med de unikke nummerstrenge, i en database og derefter tildele et random streng-id til hver nyoprettet bruger. Dette er den nemme(ste) del. Det sværre, er at gøre så der højest kan laves 50 strenge med 5(x2) gevinsterne. Det er det jeg gerne vil have en løsning til.
Avatar billede o-piz Nybegynder
14. september 2013 - 21:19 #4
claes>, det er også den idé jeg tænker mig, bare med 3 kollonner:

id|streng|assigned|
1 |(1..5)|42      |
2 |(4..5)|        |
3 |(5..5)|18      |
41|(2..5)|15      |
Avatar billede o-piz Nybegynder
05. februar 2014 - 18:20 #5
Lukker og slukker, uden svar :-)