Avatar billede ps76 Forsker
12. september 2013 - 15:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ingen boot fra harddisk

Netop hjemkommet fra ferie er min stationære pc tilsyneladende blevet træt.
Jeg tænder som normalt - og der høres bare en klikkende lyd fra den harddisk, som har windows XP styrestystemet installeret.
Det er en Seagate Barracuda 7200 sata disk. Ingen kliklyde, hvis jeg tager strømmen fra denne - men heller ingen opstart, eftersom det er  den, som har XP liggende som sagt.
Hvad kan jeg gøre? Er disken simpelthen færdig, så jeg skal installere windows på en anden disk for at komme op og køre - eller kan den reddes?
Avatar billede chalde Seniormester
12. september 2013 - 16:01 #1
Noget der minder om denne lyd?
https://www.youtube.com/watch?v=-xJaE2KARrc

så er der formentlig ikke så meget at gøre andet end at skifte disken.

Men:
Tjek at alle kabler sidder som de skal.
Test den evt. i en anden maskine.
Avatar billede ps76 Forsker
12. september 2013 - 16:06 #2
det er faktisk ikke helt den lyd - mere som "klikklik - klikklik - klikklik - osv..."

Er der ikke noget med at der er livslang garanti på sådanne diske iøvrigt?
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
12. september 2013 - 18:20 #3
Jeg lytte lige med her, hvis det er i orden? Jeg har nemlig også nogenlunde samme problem. Jeg hører også de lyde på min bærbar. Jeg har endda skiftet harddisken ud med en anden for at se om det skulle være den, men det hjalp ikke.
Avatar billede ps76 Forsker
12. september 2013 - 19:03 #4
Altså i mit tilfælde FORSVINDER lyden, hvis jeg tager strømstikket fra den ene (nævnte) harddisk, så jeg kan gå ud fra nogenlunde sikkert, at det er den, det er galt med...
Hvis jeg fjernet strømmen fra øvrige harddiske, er lyden der stadig.
Avatar billede ps76 Forsker
12. september 2013 - 19:05 #5
Jeg har 3 harddiske, 2 sata og 1 IDE. Hvis vi går ud fra som nævnt ovenfor, at jeg kan lokalisere den dårlige harddisk, er der så nogen måde, hvorpå jeg kan komme til at se, hvad der ligger på de øvrige 2? Bare for at jeg så ligesom ved hvad der mangler? ALtså uden at have windows adgang? I gamle dage kunne man med dos kommandoer se indholdet af de enkelte dres?
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2013 - 20:32 #6
Det kan du med en Linux Live-CD. Ubuntu, Mint eller en af de andre.
Den kommer ned som en Iso fil, som skal brændes til en CD, eller man kan ud fra Isoén lave en USB nøgle. Når der bootes op på en Live CD/USB kan man se hvad der ligger på windows, lige som man kan hente filer derfra.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2013 - 20:37 #7
Mint Linux: http://www.linuxmint.com/download.php

Ubunto Linux: http://ubuntudanmark.dk/download/

Universal USB installer: http://www.majorgeeks.com/files/details/universal_usb_installer.html

Linux skal bare bootes, ikke installeres.
Avatar billede ps76 Forsker
13. september 2013 - 03:43 #8
Ok,  har hentet de foreslåede linus programmer og prøver at installere via usb stick. Vælger "Run ubuntu from this usb stick"..
En masse tal kørte hurtigt over skærmen - som så bliver sort, så den kommer ligesom ikke videre..?
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 10:34 #9
Har du kopieret en Iso over på en USB key, eller har du på USB installer fundet navnet på den Linux du vil benytte, og derefter fulgt anvisningerne. Kun det sidste virker, en kopi virker ikke.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 11:50 #10
Dette gratis program brænder let og ubesværet en Iso.
Man går bare ind for oven, og finder sin Iso, hvor man har lagt det, og så er man klar til at brænde. http://www.softpedia.com/get/CD-DVD-Tools/Data-CD-DVD-Burning/Active-ISO-Burner.shtml
Avatar billede ps76 Forsker
13. september 2013 - 11:53 #11
Ja, et eller andet har jeg nok gjort forkert - prøvede igen, og nu virker det perfekt - og jeg har adgang til øvrige diske!

tak for hjælpen - omend du ikke ønsker point, kan jeg se.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2013 - 12:54 #12
Jeg samler ikke på point nej. Men dem har du jo også allerede taget selv:)
Men chalde #1 skulle jo nok have haft nogle.
Avatar billede ps76 Forsker
13. september 2013 - 12:58 #13
nå måske - kan jeg overføre til ham?
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2013 - 13:01 #14
Bruger ikke point heller ;)