Avatar billede LC_DK Nybegynder
31. august 2013 - 15:55 Der er 14 kommentarer

Asus n56dy og windows 7

Hej,

Jeg har behov for at vide om det er muligt at nedgardere en Asus n56dy til Windows 7 Ultimate.
Der står ikke noget omkring dette på nettet som jeg har kunnet finde.

Jeg kan ikke bruge et svar der indeholder "jeg tror, jeg mener at vide, jeg har hørt eller læst" Jeg har behov for at vide eksakt hvad der skal gøres og hvordan.

Med venlig hilsen
Lars Christensen
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2013 - 19:10 #1
Jeg har fornylig nedgraderet en ASUS 95Kv det er et heste arbejde og der er ingen ligetil måde de skal slå EFI/UEFI fra i BIOS og du skal ændre din Hdd fra GPT til MBR. det kan gøres på Pc. Prompten men jeg tog Harddisken ud og satte den som slave i en anden Pc.
Diskpart schript
http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825686.aspx
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2013 - 19:10 #2
select disk 0
clean
convert gpt
create partition primary size=300
format quick fs=ntfs label="Windows RE tools"
assign letter="T"
create partition efi size=100
rem == Note: for Advanced Format Generation One drives, change to size=260.

format quick fs=fat32 label="System"
assign letter="S"
create partition msr size=128
create partition primary
format quick fs=ntfs label="Windows"
assign letter="W"

rem == CreatePartitions-UEFI.txt ==
rem == These commands are used with DiskPart to
rem    create five partitions
rem    for a UEFI/GPT-based PC.
rem    Adjust the partition sizes to fill the drive
rem    as necessary. ==
select disk 0
clean
convert gpt
rem == 1. Windows RE tools partition ===============
create partition primary size=300
format quick fs=ntfs label="Windows RE tools"
assign letter="T"
set id="de94bba4-06d1-4d40-a16a-bfd50179d6ac"
gpt attributes=0x8000000000000001
rem == 2. System partition =========================
create partition efi size=100
rem    ** NOTE: For Advanced Format 4Kn drives,
rem              change this value to size = 260 **
format quick fs=fat32 label="System"
assign letter="S"
rem == 3. Microsoft Reserved (MSR) partition =======
create partition msr size=128
rem == 4. Windows partition ========================
rem ==    a. Create the Windows partition ==========
create partition primary
rem ==    b. Create space for the recovery image ===
shrink minimum=15000
rem      ** NOTE: Update this size to match the size
rem                of the recovery image          **
rem ==    c. Prepare the Windows partition =========
format quick fs=ntfs label="Windows"
assign letter="W"
rem === 5. Recovery image partition ================
create partition primary
format quick fs=ntfs label="Recovery image"
assign letter="R"
set id="de94bba4-06d1-4d40-a16a-bfd50179d6ac"
gpt attributes=0x8000000000000001
list volume
exit
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2013 - 19:23 #3
Avatar billede LC_DK Nybegynder
01. september 2013 - 08:16 #4
Super,

Mange tak for det, Du skriver du ændrede i bios, og slog EFI/UEFI fra - var det sådan lige til?

Når du har slået EFI/UEFI fra i bios, burde man så ikke kunne boote fra installations mediet og den vej igennem ændre HDD formatet til MBR?

Og til slut, hvordan med driver?

På forhånd tak for hjælpen
Med enlig hilsen
Lars Christensen
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. september 2013 - 09:27 #5
Hvorfor skriver du som svar??
Inden jeg gik i gang besøgte jeg utallige sider og kom frem til at den  nemmeste måde var at sætte disken som slave.
Der var en vejledning hvor man kunne komme i Comando prompten ved at trykke på Shift+F10 og derfra lave diskpart. Men jeg vil mene at du skal være fuldstændig sikker i din sag før du giver dig i gang!
http://www.sevenforums.com/tutorials/26203-convert-gpt-disk-mbr-disk.html
Win 7 Driver. Jeg brugte driverne fra en tidligere model
http://kortlink.dk/asus/ctt7
Plus Slimdrive.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html
og en Slimdrive Vejledning
http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede PrOz Nybegynder
31. maj 2014 - 03:04 #6
Sidder med selv samme problem lige nu :/

Samme ASUS jeg har købt, når installationen når til "Install"

Siger den den mangler "a required cd dvd drive device driver is missing" <-- har prøvet alt jeg kan tænke på.

Jeg har installeret fra USB, men når jeg kommer til "Device driver mangler" kan jeg ikke benyt USB drevet.

Jeg har ingen ide om hvad for "Driver" den mangler, eller får den til at komme videre i installationen..

Nogle der har løsning/råd?
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. maj 2014 - 11:14 #7
Se om din bios er sat til UEFI Boot! Ellers får du nok problemer med at installere! Alle nye ASUS computere Kører GPT ikke MBR.
http://gratisupload.dk/vis_billede/709618/
Avatar billede PrOz Nybegynder
25. juni 2014 - 13:24 #8
Det lykkes mig at formateret min N56DY til Windows 7.

Først og fremmest skal man ind i bios.

Under fanen "Boot" disabler man (UEFI & PXE OpRom)

Der efter går man under fanen "Security" og disabler (Secure Boot Control)

Man har nu mulighed for at installer fra USB Drev.

Efterhånden som installationen af Windows 7 starter op, bliver alle drivers deaktiveret, Kun CD/DVD drevet virker, og derfor vil det være en god ide at have sit Windows installation på en CD/DVD.

Hvis man ikke har en CD/DVD, og installer fra USB vil man få følgene besked.

"a required cd dvd drive device driver is missing"

Når alt er i orden skal man huske og slette alle partitioner og oprette MBR partition i stedet, der er en udmærket guide til hvordan man gør via DOS, det er lige til og utroligt nemt.
Avatar billede PrOz Nybegynder
10. august 2014 - 20:35 #9
Du må gerne tildele points :)
Avatar billede LC_DK Nybegynder
13. juli 2015 - 10:28 #10
Hej,
endelig fik jeg tid til at forsøge at nedgradere til Windows 7,

Jeg kan få alt til at virke, på nær grafikdriver og chipsset driver.
Surt.
Bemærk: chipsset på min n56dy e:r AMD A70M FCH

Nogen der kender en løsning?

Med venlig hilsen
Lars hristensen
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2015 - 11:45 #11
Vil du fortælle om du Kører GPT eller MBR ? Hvis du har formateret til MBR så husk lige på at du udsætter din Pc. for at blive angrebet af Malevare og angreb på din Harddisk og Bios UEFI og Solure boot er jo netop til for at beskytte din Computer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2015 - 11:49 #12
Secure boot
Avatar billede LC_DK Nybegynder
13. juli 2015 - 11:56 #13
Jeg køre MBR, og jeg er klar over potentiel risiko.

Jeg vender tilbage til HP, de har flere muligheder og bedre support.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2015 - 12:30 #14